Πως θα λειτουργεί το Κεντρικό Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων στο Δημόσιο

0

«Για ένα έργο μεγάλο, σύνθετο και με πολλές προκλήσεις που ανοίγει την πόρτα στο μέλλον, προς όφελος του πολίτη» μίλησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΤΕ, Μιχάλης Τσαμάζ, κατά την υπογραφή της σύμβασης για την υλοποίηση του Κεντρικού Συστήματος Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων – ΣΗΔΕ με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής την περασμένη Παρασκευή.

Η προσδοκία είναι ότι με την υλοποίησή του το ΣΗΔΕ θα αποφέρει στο Δημόσιος εξοικονόμηση ετησίως ύψους 380 εκατ. ευρώ. Θα διασυνδέσει ηλεκτρονικά 21.000 φορείς του Δημοσίου, θα παράσχει 150.000 απομακρυσμένες ψηφιακές υπογραφές σε δημόσιους λειτουργούς και θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία σε περίπου ένα χρόνο. Ο ΟΤΕ θα το υλοποιήσει σε συνεργασία με τις Βyte και Uni.Systems.

Ειδικότερα, αντικείμενο της σύμβασης αποτελεί η δημιουργία κεντρικής υποδομής για την ανταλλαγή ηλεκτρονικών εγγράφων μεταξύ των φορέων του Δημοσίου με εγκεκριμένες ψηφιακές υπογραφές. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το ν4440/2016, άρθρο 24, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 47 του ν.4508/2017, όλα τα υπουργεία και οι λοιποί φορείς του Δημοσίου, όπως τα Ν.Π.Δ.Δ., οι ανεξάρτητες και ρυθμιστικές αρχές, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και οι Ο.Τ.Α. α ́ και β ́ βαθμού θα έπρεπε να διακινούν τα έγγραφα τους ηλεκτρονικά με χρήση εγκεκριμένων ψηφιακών υπογραφών το αργότερο έως 31/12/2018.

Σήμερα αρκετοί Φορείς του Δημοσίου κάνουν μερική χρήση τοπικού συστήματος ΣΗΔΕ, μέσω κυρίως λειτουργίας ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου, ενώ ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις που εφαρμόζεται ολοκληρωμένη λειτουργία ΣΗΔΕ με ψηφιακές υπογραφές.

Στα βασικά δομικά στοιχεία του ΣΗΔΕ περιλαμβάνεται ο κεντρικός κόμβος για τη δρομολόγηση των εγγράφων από φορέα σε φορέα, παρέχοντας και αποδεικτικά παράδοσης (Proof‐of‐Delivery). Μέσω του κεντρικού κόμβου θα διασυνδεθούν τα τοπικά συστήματα ΣΗΔΕ μεταξύ τους, για όσους φορείς έχουν ήδη εγκαταστήσει τέτοια. Τα τοπικά ΣΗΔΕ των φορέων θα πρέπει να διασυνδεθούν με τον κεντρικό κόμβο χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα πρωτόκολλα επικοινωνίας, που θα περιγραφούν αναλυτικά και θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του έργου, σύμφωνα με τα πρότυπα διασύνδεσης. Θα τηρείται ιστορικό των εγγράφων (σε κρυπτογραφημένη μορφή) και της διακίνησης των εγγράφων μεταξύ των φορέων (transaction logs). Το κεντρικό ΣΗΔΕ θα διαθέτει σύγχρονο εργαλείο και την κατάλληλη μεθοδολογία με την οποία θα μπορούν όλοι οι χρήστες του να επικοινωνούν με εύκολο και εύχρηστο τρόπο με το μηχανισμό υποστήριξης του έργου σε πραγματικό χρόνο.

Για τους φορείς που δεν διαθέτουν τοπικά ΣΗΔΕ και δεν έχουν απαιτήσεις για σύνθετες ροές εργασίας, αυτό το δομικό στοιχείο θα παρέχει υπηρεσίες ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου και απλή ροή εργασίας ενός βήματος διαχείρισης εγγράφων και ψηφιακών υπογραφών μέσω νεφοϋπολογιστικής υποδομής. Για τους φορείς που έχουν ανάγκη από σύνθετες και τυποποιημένες ροές εργασίας, το έργο προβλέπει τρόπους με τους οποίους οι φορείς θα μπορούν να ενσωματώσουν τις εφαρμογές τους (τοπικά ΣΗΔΕ), οι οποίες θα διαλειτουργούν με το Κεντρικό ΣΗΔΕ.

Στο πλαίσιο της προαίρεσης του έργου προβλέπεται η δυνατότητα προσφοράς ανθρωπομηνών από τον Ανάδοχο του Έργου για σχεδιασμό και υλοποίηση επιπλέον ροών ηλεκτρονικής διαχείρισης εγγράφων και εργασιών (πέραν του ενός βήματος) προς τις κεντρικές δομές Φορέων, σε περίπτωση που η υφιστάμενη κατάσταση δεν καλύπτει τις ανάγκες τους.

Ακόμη, ο ανάδοχος θα προσφέρει ενσωματωμένα στο Κεντρικό Σύστημα ΣΗΔΕ εργαλείο υποστήριξης χρηστών (Help Desk Software Tool), ενώ θα παράσχει και την εκπαίδευση των χρηστών των Φορέων. Η εκπαίδευση αυτή θα γίνει μέσα από διαδραστικό εκπαιδευτικό υλικό, ελεύθερα προσβάσιμο στους χρήστες μέσα από την πλατφόρμα του Κεντρικού ΣΗΔΕ. Το πρωτεύον σύστημα θα εγκατασταθεί από τον Ανάδοχο στην υφιστάμενη υποδομή G‐Cloud και παράλληλα θα πρέπει να προσφερθεί εφεδρική λύση φιλοξενίας υψηλής διαθεσιμότητας και ασφάλειας.

Η σύμβαση ανάθεσης του ΣΗΔΕ υπεγράφη την Παρασκευή από τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκο Παππά, και τον κ. Τσαμάζ, παρουσία της υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Μαριλίζας Ξενογιαννακοπούλου, της υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Όλγας Γεροβασίλη, του Γενικού Γραμματέα Ψηφιακής Πολιτικής, Στέλιου Ράλλη και του Γενικού Γραμματέα Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Γρηγόρη Θεοδωράκη.

Η αξία της σύμβασης είναι 18,2 εκατ. ευρώ (περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ) και η δαπάνη θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Στο έργο περιλαμβάνεται πρόβλεψη για εγγύηση λειτουργίας 2 ετών (και παροχή βοήθειας) από την παράδοσή του και επεκτάσεις (δικαίωμα προαίρεσης) αν κάποιοι φορείς χρειάζονται επιπλέον υπηρεσίες.

Σύμφωνα με τον κ. Παππά πρόκειται για «ένα πάρα πολύ μεγάλο βήμα, το οποίο θα μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο το ελληνικό Δημόσιο λειτουργεί εσωτερικά. Σε συνδυασμό με το έργο της Εθνικής Ψηφιακής Πύλης, η φιλοδοξία είναι να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο πολίτες και επιχειρήσεις συναλλάσσονται με το Δημόσιο».

Share.

Comments are closed.