Γιώργος Στεφανόπουλος: Νόμο έχουμε. Άδειες όμως, καμία!

0

Ένα χρόνο μετά την ανανέωση των αδειών των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, Cosmote, Vodafone και Wind και την αγορά επιπλέον φάσματος, καμιά άδεια για νέο σταθμό βάσης δεν έχει εκδοθεί, με αποτέλεσμα, όπως επισημαίνει στο infocom.gr ο Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) Γιώργος Στεφανόπουλος, να επικρατεί μεγάλη ανησυχία στον κλάδο.

«Είναι πραγματικά παράδοξο μετά από 6 χρόνια συνεχούς προσπάθειας για ψήφιση νέου νομοθετικού πλαισίου, να ψηφίζεται το νομοθετικό πλαίσιο και πάλι να συζητάμε για πρόβλημα στις άδειες των επενδύσεων», υπογραμμίζει ο Γ. Στεφανόπουλος στη συνέντευξη που ακολουθεί και προσθέτει: «Οι άμεσες συνέπειες είναι το χάσιμο των επενδύσεων που προορίζονταν να γίνουν εντός του 2012. Είναι πολύ πιθανό να υπάρχει απώλεια σημαντικού μέρους από τα προϋπολογισθέντα 150 εκατ. ευρώ, λόγω μη έκδοσης αδειών για νέα Δίκτυα.»

 

Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξής:

Ερ: Που βρίσκεται η υλοποίηση των επενδύσεων των εταιρειών κινητής που αφορούν το φάσμα που εξαγοράστηκε πέρσι. 

Απ:  Αυτή είναι μια πολύ καλή ερώτηση. Οι επενδύσεις αποτελούν το Νο1 παράγοντα για την ανάπτυξη οποιασδήποτε εγχώριας οικονομίας, πόσο μάλλον της ελληνικής. Στο πλαίσιο αυτό, η απάντησή μας θα έπρεπε να είναι “σημαία” για τη φιλική Ελλάδα στις επενδύσεις και παράδειγμα προς άλλους Κλάδους, προτρέποντας κάθε δυνητικό επενδυτή για ανάπτυξη δραστηριοτήτων στη Χώρα μας.

Στο πλαίσιο των 380 εκατ. που δόθηκαν το Νοέμβριο του 2011 για την απόκτηση νέων αδειών 15ετούς διάρκειας και απόκτηση νέων συχνοτήτων φάσματος, ο Κλάδος είχε προϋπολογίσει περίπου 150 εκατ. ευρώ, τα οποία αντιστοιχούν σε 1500 νέους σταθμούς βάσης για ενίσχυση του Δικτύου 3G. Παρά το γεγονός ότι για το συγκεκριμένο πλάνο επενδύσεων, ο Κλάδος  είχε ενημερώσει τη Δημόσια Διοίκηση, βρισκόμαστε ένα χρόνο μετά και καμία άδεια για νέα εγκατάσταση σταθμού βάσης (ΣΒ) δεν έχει δοθεί. Οι πρώτες άδειες αναμένονται να δοθούν από την ΕΕΤΤ στα τέλη Νοεμβρίου.

Ερ: Γιατί καθυστερούν; Ποιος ευθύνεται; 

Απ: Το γιατί καθυστερούν θα πρέπει να απαντηθεί από τους ιθύνοντες και μάλιστα άμεσα.  Το ΣΗΛΥΑ, το νέο ηλεκτρονικό σύστημα υποβολής αιτήσεων, βάσει του πρόσφατος ψηφισθέντος νομοσχεδίου έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί σε διάστημα 6 μηνών από τη δημοσίευση του ΦΕΚ, δηλαδή στις 6 Σεπτεμβρίου του 2012. Σήμερα, το ΣΗΛΥΑ  βρίσκεται ακόμη σε  πιλοτικό στάδιο. Το θέμα βέβαια δεν είναι η καθυστέρηση υλοποίησης ή οι παιδικές ασθένειες που μπορεί να περάσει το ΣΗΛΥΑ, αλλά ο τρόπος που λειτουργεί η Δημόσια Διοίκηση. Η ΕΕΤΤ θα έπρεπε να είχε προβλέψει τις όποιες καθυστερήσεις και να είχε προνοήσει για το πως θα διευκολύνονταν οι επενδύσεις μέχρι να υλοποιηθεί το ΣΗΛΥΑ. Είναι ουτοπικό να πιστεύει κανείς ότι στον επόμενο ενάμιση μήνα, μέχρι το τέλος του 2012, η ΕΕΤΤ θα καταφέρει να δώσει 1500 νέες άδειες.

Ερ: Πως μπορεί να επιλυθούν άμεσα τα ζητήματα;

Απ: Είναι πραγματικά παράδοξο μετά από 6 χρόνια συνεχούς προσπάθειας για ψήφιση νέου νομοθετικού πλαισίου, να ψηφίζεται το νομοθετικό πλαίσιο και πάλι να συζητάμε για πρόβλημα στις άδειες των επενδύσεων. Προφανώς το πρόβλημα είναι η αναβάθμιση της Διοικητικής αποτελεσματικότητας της ΕΕΤΤ. Ο προγραμματισμός που έπρεπε να γίνει ήταν συγκεκριμένος, 4.500 άδειες που εκκρεμούν από το υφιστάμενο δίκτυο και 1500 άδειες που αντιστοιχούν σε νέες επενδύσεις.  Σε ποιά λύση λοιπόν θα καταφύγουν, αφού για άλλη μια φορά ο αδειοδοτικός φόρτος έχει συσσωρευτεί; Στην «προστιμομανία» και στις κατεδαφίσεις; Μόνο το 2011 δόθηκαν 5,5 εκατ. ευρώ σε πρόστιμα για ΣΒ, λόγω της έλλειψης αδειοδοτικής διαδικασίας.  Ευχόμαστε πραγματικά να μην επιστρέψουμε πάλι στις εποχές που το ετήσιο κόστος της αδειοδότησης των  σταθμών βάσης (κόστος διαδικασιών) ανερχόταν σε 35 εκατ. ευρώ.

Η  Ελλάδα πρέπει να γίνει φιλική στις επενδύσεις. Είναι η μόνη λύση για να κερδίσουν όλοι, η Χώρα σε κύρος και αποκατάσταση εμπιστοσύνης και η Δημόσια Διοίκηση σε επάρκεια και λειτουργική αποτελεσματικότητα. Παρόλα αυτά, δεν είναι αρμοδιότητα της ΕΕΚΤ να λύσει τα προβλήματα της Δημόσιας Διοίκησης.

Ερ: Ποιες οι συνέπειες από το γεγονός ότι δεν υλοποιούνται οι επενδύσεις των εταιρειών; 

Οι άμεσες συνέπειες είναι το χάσιμο των επενδύσεων που προορίζονταν να γίνουν εντός του 2012. Αυτό σημαίνει όχι μόνο χάσιμο σημαντικών επενδύσεων αλλά και καθυστέρηση ανάπτυξης  των δικτύων 3ης & 4ης γενιάς. Όπως προαναφέραμε, είναι πολύ πιθανό να υπάρχει απώλεια σημαντικού μέρους από τα προϋπολογισθέντα 150 εκατ. ευρώ, λόγω μη έκδοσης αδειών για νέα Δίκτυα. Αν σε όλο αυτό προσθέσουμε και την οικονομική κατάσταση της Ελλάδος, το χάσιμο επενδύσεων από καθυστερήσεις της Δημόσιας Διοίκησης είναι πλέον σοβαρό ατόπημα.

Επιπλέον ας μην ξεχνάμε ότι ανάπτυξη του Κλάδου Κινητών Επικοινωνιών σημαίνει σημαντικές επιχειρηματικές ευκαιρίες που μπορούν να δώσουν ώθηση στην αγορά. Εμείς θέλουμε να επενδύσουμε σε υποδομές, η Πολιτεία όμως πρέπει να τις αδειοδοτεί στο χρόνο που υλοποιούνται. Το σημαντικότερο βέβαια όλων είναι η συνολική καθυστέρηση που υφίσταται όλη η αγορά καθώς χάνεται η ευκαιρία να δείξουμε ότι κάτι αλλάζει στη Χώρα ουσιαστικά και αποτελεσματικά. Οι Κινητές Επικοινωνίες θα μπορούσαν να αποτελέσουν τους πρεσβευτές της Φιλικής Ελλάδας στις Επενδύσεις.

Ερ: Ποια η εικόνα όσο αφορά την υλοποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τις υφιστάμενες κεραίες;

Απ: Οι καθυστερήσεις και εδώ είναι σημαντικές. Για το υφιστάμενο δίκτυο έχει τεθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα από το πρόσφατα ψηφισθέν θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θέτει τον Μάρτιο του 2014 ως καταληκτική ημερομηνία για τη διεκπεραίωσή του.  Ήδη υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις και εμπόδια στην αδειοδότηση που συνεχίζουν να κρατούν το ρυθμό αδειοδότησης πολύ χαμηλό.  Ήδη σημαντικές καθυστερήσεις έχουν επέλθει λόγω θεμάτων που ανακύπτουν από ορισμένες πολεοδομίες της Χώρας, προβλημάτων που δημιουργούνται από ελλείψεις του θεσμικού πλαισίου (πχ τροπολογίες που έχουν καθυστερήσει να εκπονηθούν) ή καθυστερήσεις που οφείλονται σε μη έκδοση του  δευτερογενούς δικαίου.

Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι η αδυναμία διεκπεραίωσης αδειοδοτικού φόρτου από την ΕΕΤΤ. Σε αυτό το σημείο ας σημειωθεί ότι στις πιο καλές χρονιές αδειοδότησης, η ΕΕΤΤ έδινε άδειες για 1000 σταθμούς βάσης ανά έτος και τώρα έχει να διεκπεραιώσει περίπου 4. 400 αιτήσεις επιπλέον των νέων αδειών που έχει να υλοποιήσει κάθε έτος.  Όπως γίνεται αντιληπτό, η ανάγκη να εκπονηθεί ένα συγκεκριμένο πλάνο αντιμετώπισης για να ανταπεξέλθει η ΕΕΤΤ στο φόρτο είναι επιτακτική, με αποτέλεσμα και εμείς στον Κλάδο να είμαστε πολύ ανήσυχοι.

Ερ: Η κυβέρνηση επιμένει να γίνει ο διαγωνισμός για το ψηφιακό μέρισμα εντός του 2013. Υπάρχει περίπτωση να αποφασίσετε ως Ένωση να μην συμμετέχει καμιά εταιρεία;

Απ: Οι κανονιστικές και νομικές εκκρεμότητες καθώς και ο καθαρισμός του φάσματος από τους υπάρχοντες χρήστες δείχνουν ότι το φάσμα δεν είναι έτοιμο να παραδοθεί στους παρόχους . Άρα το χρονοδιάγραμμα που δείχνει την υλοποίηση του διαγωνισμού μέχρι τον Ιούνιο του 2013 είναι μη υλοποιήσιμο.

Το σημαντικότερο όμως είναι ότι στις τρέχουσες συνθήκες της ελληνικής οικονομίας, δεν μπορεί να διενεργηθεί διαγωνισμός σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα από τον προηγούμενο που έγινε το Νοέμβριο του 2011. Δεν υπάρχει ρευστότητα στην αγορά, με αποτέλεσμα να ζητείται από τους παρόχους να διασφαλίσουν την απόκτηση φάσματος αποκλειστικά από ίδια κεφάλαια.  Στις παρούσες συνθήκες κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει και μπορεί να οδηγήσει σε ανισορροπίες στην αγορά. Ένα παράδειγμα είναι ο δραστικός περιορισμός των επενδύσεων σε δίκτυο, δηλαδή ενώ θα έχουν αποκτηθεί τα δικαιώματα χρήσης φάσματος, αναλογικά θα γίνονται μικρές επενδύσεις για την αξιοποίηση του με αποτέλεσμα την περαιτέρω επιβράδυνση της αγοράς. Ένα τέτοιο σενάριο είναι περιοριστικό και για την ανάπτυξη και για την απασχόληση αλλά και για τα δημόσια έσοδα. Συνεπώς η πρόταση μας είναι η καθυστέρηση για ένα μικρό διάστημα του διαγωνισμού, προκειμένου το 2013 να αξιοποιηθεί για την ουσιαστική βελτίωση του επενδυτικού πλαισίου που λειτουργεί η αγορά, τη βελτίωση της Δημόσιας Διοίκησης όσον αφορά στη λειτουργία της και το κυριότερο τη διασφάλιση της ρευστότητας στην αγορά και της ομαλής λειτουργίας των τραπεζών.

Share.

Leave A Reply