MWC 2013: The final Report

0

Τέσσερις μέρες μετά το επίσημο άνοιγμα των πυλών του, στις ολοκαίνουριες εγκαταστάσεις της Gran Via, ολοκλήρωσε τις εργασίες του το Mobile World Congress. H πρωτεύουσα της Καταλωνίας παρέμεινε και φέτος πρωτεύουσα της κινητής βιομηχανίας. Παρά το μεγάλο πανηγύρι που στήθηκε, με αφορμή το μεγάλο αυτό γεγονός, φέτος ήταν εμφανής η δυσκολία με την οποία η Ισπανική κοινωνία υφίσταται τις επιπτώσεις της κρίσης. Μια χώρα που συναγωνίζεται με την Ελλάδα στην ανεργία, με ένα τραπεζικό σύστημα καθημαγμένο, με τις αποσχιστικές τάσεις να έχουν ξεπεράσει προ πολλού τις φολκλόρ διαστάσεις και να έχουν κοινωνική αποδοχή, νοιώσαμε σαν να μη φύγαμε ποτέ από την Ελλάδα. Όμως δεν πρέπει να ξεχάσουμε ότι η δεύτερη πόλη της Ισπανίας, δέχθηκε μια αναζωογονητική ένεση περισσότερων από 300 εκατομμυρίων που εισέρρευσαν στην τοπική κοινωνία, λόγω του παγκόσμιου αυτού event.

Παρόλα αυτά, αν και η ύφεση και ο προβληματισμός είναι διάχυτος, η βιομηχανία τεχνολογίας παραμένει ο μπροστάρης, με ατμομηχανή την καινοτομία, όχι μόνο σε επίπεδο τεχνολογίας, αλλά και σε επίπεδο ιδεών.

Η επιλογή της Gran Via δικαίωσε τους διοργανωτές, αφού η προσέλευση έσπασε κάθε ρεκόρ και άγγιξε τους 72.000. Ανάλογη αύξηση παρουσίασαν και οι εκθέτες που έφτασαν τους 1.700, ενώ παρατηρείται μια ποιοτική μεταστροφή των παραδοσιακών παικτών, αφού μερικοί από αυτούς –με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Google- σνόμπαραν το MWC.

Κατά τις ημέρες του MWC, βιώσαμε ένα καταιγισμό ανακοινώσεων, μεγαλύτερων ή μικρότερων και ξεχωρίσαμε τις τάσεις που έχουν πλέον κυριαρχήσει στο τοπίο την οικονομίας στη μετά-σύγκλιση εποχή. Όταν λέμε σύγκλιση, μιλάμε για την διασύνδεση όλων των δικτύων και υπο-δικτύων που με μια πρώτη ματιά δείχνουν ετερόκλητα μεταξύ τους, αλλά μπορούν άνετα κάτω από ένα κοινό πρωτόκολλο να «μιλούν» μεταξύ τους, ανταλλάσσοντας κάθε μορφής πληροφορίες. Το πρωτόκολλο λέγεται Internet Protocol και από πέρυσι τον Ιούνιο που αναβαθμίστηκε σε IPv6, δίνει στην παγκόσμια κοινότητα ανθρώπων και μηχανών 340 ενδεκάκις εκατομμύρια διευθύνσεις IP (για την ακρίβεια  340.282.366.920.938.463.463.374.607.431.768.211.456). Το matrix λοιπόν είναι εδώ !

 

M2M (Machine to Machine) και Μ (Machine for Man)

Έτσι πάνω στη λογική της διασύνδεσης, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, είδαμε το M2M από κυρίαρχη τάση πέρυσι , να γίνεται παγκόσμιο ζητούμενο φέτος. Οικιακό, τοπικό και υπερτοπικό δίκτυο αισθητήρων, κινητήρων, αλλά και καθετήρων (όταν μιλάμε για m-health) θα βρίσκονται πίσω από μικρά και μεγάλα πράγματα της καθημερινότητας. Η υιοθέτησή του Μ2Μ, αλλά και γενικότερα η διασύνδεση όλων των πληροφοριακών συστημάτων, δημιουργεί ανάγκες για φυσική και όχι μόνο θεωρητική διασύνδεση.

Η επιχειρηματική αυτή ευκαιρία είναι παιχνίδι μόνο για μεγάλους, η  Deutsche Telekom, σε συνεργασία με την  IBM χτίζουν το project «Smarter Cities». Η Ericsson έχει καθιερώσει την  έννοια «Networked Cities» ενώ έχει προχωρήσει ένα βήμα παραπάνω, βάζοντας τους ανθρώπους στην εξίσωση δημιουργώντας τη Δικτυωμένη Κοινωνία «Network Society» Φυσικά το M2M δεν έχει μόνο κοινωνικές προεκτάσεις αλλά και επιχειρησιακές αφού το Enterprise M2M, με το οποίο επιχειρήσεις μπορούν να βελτιώσουν τις παραμέτρους λειτουργίας και τις παραγωγικές τους διαδικασίες.

Και για να μην μείνουμε σε θεωρίες, στο φετινό MWC θαυμάσαμε την Connected City. Μία μίνι πόλη στην οποία τα πάντα έμοιαζαν βγαλμένα από το μέλλον!

Καταστήματα για αγορές με χρήση κινητών τηλεφώνων, πλατφόρμες ελέγχου πάρκων εναλλακτικών πηγών ενέργειας και ψυγείων, εφαρμογές της τεχνολογίας NFC στη ζωή μας, αυτοκίνητα που ενσωματώνουν λειτουργίες. smartphones και άλλα φουτουριστικά πήραν σάρκα και οστά από τη Vodafone, η Volvo, η AT&T και η Deutsche Telekom παρουσίασαν τις προτάσεις τους.

 

Φάσματα και μερίσματα

Ένα ακόμη πιο σοβαρό θέμα συζητήθηκε στις αίθουσες του MWC. Oι πάροχοι δικτύου δεν χάνουν ευκαιρία να δηλώσουν ότι έχουν ήδη ξεκινήσει επαφές μεταξύ τους, με σκοπό ένα νέο κύκλο συγχωνεύσεων που θα τους επιτρέψει να ανέβουν ένα ακόμα σκαλοπάτι στην κλίμακα της οικονομίας και να πετύχουν ευρύτερες οικονομίες κλίμακος. Όλοι οι πάροχοι επικαλούνται αυτή την αναγκαιότητα και κανείς δεν παραλείπει να επισημάνει το ρόλο που έχουν οι ρυθμιστικές αρχές σε αυτό το εγχείρημα. Αυτή τη φορά όμως φροντίζουν να διατυπώσουν τις απόψεις τους με λιγότερο τελεσιγραφικό ύφος και σαφώς κομψότερα, αφού οι ρυθμιστικές αρχές και ειδικότερα η Σιδηρά Κυρία της Ε.Ε. Ν.Kroes, έχει αποδείξει ότι δε σηκώνει λεονταρισμούς, ενώ και ο δικός μας Λεωνίδας βρίσκεται εδώ και με την ιδιότητα του προέδρου του BEREC, που όπως και να το κάνουμε  έχει πλέον άλλη βαρύτητα.

Επίσης, οι πάροχοι ομονοούν στο γεγονός ότι τα πάσης φύσεως Mobile Data θα ξεπεράσουν μέχρι την επόμενη πενταετία τα έσοδα από τη φωνή. Αυτό σημαίνει ότι το πέρασμα στο LTE είναι αναγκαίο. Σε αυτό το σημείο όμως αρχίζουν τα προβλήματα, διότι τον μεν πνεύμα πρόθυμο, το δε budget ασθενές. Και δεν μιλούν μόνο για το κόστος της αναβάθμισης των δικτύων, αλλά κυρίως για το κόστος απόκτησης νέου φάσματος που θα φιλοξενήσει το LTE. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι σήμερα, μόλις το1% της Ευρώπης των 27 έχει πρόσβαση σε υπηρεσίες LTE, ενώ ακόμη και μέχρι το 2017 η κάλυψη δεν αναμένεται να υπερβεί το 20%. Το ψηφιακό μέρισμα σκοντάφτει, όχι μόνο στο κόστος απόδοσης των αδειών, αλλά και στο πολυδαίδαλο νομικό και τεχνικό πλαίσιο που η κάθε χώρα μέλλον πρέπει να επιλύσει τις ενδοσυνοριακές εναέριες συγκρούσεις μεγακύκλων μεταξύ χρηστών του φάσματος (τηλεοπτικοί σταθμοί, στρατιωτικές υπηρεσίες, υπηρεσίες ασφαλείας κ.α.) αλλά και τις διασυνοριακές παρεμβολές μεταξύ κρατών-μελών. Αυτός είναι και ο λόγος που 18 από τις 27 χώρες, ζήτησαν παράταση στη διαδικασία κατανομής φάσματος, αφού δεν κατέστη δυνατό να πετύχουν το στόχο της 1ης Ιανουαρίου 2013.

 

Όλα στο m-payment

Μια ακόμη τάση που επίσης προέρχεται από μια από τις εκφάνσεις του Μ2Μ είναι το m-payment. Φέτος τα πράγματα έχουν σοβαρέψει και έχει αρχίσει ήδη ο αγώνας από τους leaders της πιστωτικής αγοράς για την πρόσκτηση όλο και περισσότερων πιστωτικών ιδρυμάτων κάτω από την δική τους ομπρέλα.
Η MasterCard προχώρησε ήδη στη δημιουργία του MasterPass. Η λογική βασίζεται στη δυνατότητα σύνδεσης του λογαριασμού του πελάτη και την πραγματοποίηση πληρωμών, από το λογαριασμό που τηρεί σε οποιαδήποτε από τις 27 συνεργαζόμενες τράπεζες, ακόμα και αν δεν είναι κάτοχος MasterCard.
Από το δικό της μετερίζι -για την ακρίβεια τη δική της συνέντευξη τύπου- το αντίπαλο δέος, η Visa με συγκολλητική ουσία το NFC, συνδυάζει τις δυνάμεις της με τον κολοσσό των κινητών. Και όταν λέμε κολοσσό των κινητών, δεν εννοούμε την Apple, η οποία έχει επιλέξει να αφήσει τις συσκευές της εκτός του πρωτοκόλλου NFC, αλλά φυσικά τη Samsung.
Έτσι, το επόμενο smartphone της Samsung που αναμένεται στις 14 Μαρτίου, εκτιμάται ότι θα είναι η συσκευή που θα κάνει το ντεμπούτο η ενσωματωμένη λύση πληρωμών της Visa, που ονομάζεται payWave.

Γιατί όλα αυτά; Στόχος είναι να περάσουν μέσα από τα δικά τους κανάλια, περίπου το 4% των παγκόσμιων συναλλαγών λιανικής. Οι συναλλαγές αυτές είναι μικρής σχετικά αξίας (κάτω από το ψυχολογικό όριο των 20 ευρών / δολαρίων) και γίνονται κατά κανόνα με μετρητά.
Το άθροισμά τους όμως ξεπερνά το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια κάτι που σημαίνει ότι το κόστος διακίνησης και διαχείρισης και ασφάλειας του φυσικού χρήματος, θα μπορούσε άνετα να φτάσει περίπου στα 12 δισεκατομμύρια.
Πέρα όμως από τα προφανή προβλήματα που δημιουργούνται στη σημερινή διαδικασία διαχείρισης μετρητών, υπάρχει και ένα λιγότερο προφανές. Αυτό έχει να κάνει με το απόθεμα μετρητών που πρέπει να διατηρούν οι τράπεζες, προκειμένου να καλύψουν τις απρόβλεπτες αναλήψεις των πελατών.
Σε μια περίοδο που η ρευστότητα είναι κρίσιμη για το τραπεζικό σύστημα, η ελαχιστοποίηση των μετρητών που μένουν ακινητοποιημένα, είναι ακόμα ένας καλός λόγος οι άυλες πληρωμές να προσελκύουν την εύνοια των τραπεζών.
Μιλώντας για εκπαίδευση του κοινού λοιπόν, τι καλύτερο από ένα κινητό τηλέφωνο με NFC, όπου ο πελάτης με ένα άγγιγμα κάνει την πληρωμή σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο. H ίδια η GSMA, αλλά και η πόλη της Βαρκελώνης, είχαν φέτος ενεργό ρόλο στην προώθηση της τεχνολογίας m-payment μέσω NFC.

 

Οι Over Τhe Τop διεκδικούν τη θέση τους

Οι OTT πάροχοι έκαναν αισθητή την παρουσία τους στο φετινό MWC. O CEO της Viber Talmon Marco, σε μια επίδειξη θάρρους ίσως και θράσους, εμφανίστηκε σε συζήτηση να προκαλεί ευθέως τους παρόχους, λέγοντας ότι οι πελάτες, ότι και να γίνει, θα ακολουθούν την καινοτομία και τη χρηστικότητα, ανεξάρτητα από τους φραγμούς που τους θέτουν τα δίκτυα.
Ο κ. Marco «πατώντας» πάνω στην επιτυχία της υπηρεσίες του instant messaging που προσφέρει το Viber και έχει 170 εκατομμύρια χρήστες, δεν έδειξε να έχει καμία τύψη για το ότι «ροκανίζει» τα έσοδα των operators.
Ο Rene Obermann της Deutsche Telekom, και Korea Telecom Suk-Chae Lee ανέλαβαν την εκπροσώπηση των παρόχων εκφράζοντας τις ενστάσεις τους σχετικά με το γεγονός ότι οι ΟΤΤ εκμεταλλεύονται τις επενδύσεις που κάνουν τα δίκτυα και κάνουν «δωρεάν βόλτα», αποκομίζοντας έσοδα που δεν δικαιούνται. Εμείς δεν έχουμε παρά να αναμένουμε το επόμενο συνεργατικό μοντέλο.

Ένας άλλος Over The Top παίκτης, δεν κρύβει τις επεκτατικές του τάσεις. Είναι ο παίκτης που υπέστη ζημιές κατά την εισαγωγή του στο Nasdaq, επειδή δεν εκτίμησε καλά την θέση του στην αγορά του mobile. Τώρα το Facebook, ετοιμάζεται για τη μεγάλη ρεβάνς και ξεκινά δήθεν αθώα και διακριτικά με chat, κάτω από ειδική τιμολογιακή πολιτική, σε συνεργασία με κάποιους παρόχους που προτιμούν να πουλήσουν αερόχρονο στη χονδρική παρά στη λιανική.

Οι 18 πάροχοι που υπέκυψαν στη δελεαστική προσφορά του Mark Zuckerberg βρίσκονται σε 14 χώρες και είναι οι: TMN στην Πορτογαλία, Three στην Ιρλανδία, Airtel και Reliance στην Ινδία, Vivacom στη Βουλγαρία, Backcell στο Αζερμπαϊτζάν, Indosat, Smartfren, AXIS και XL Axiata στην Ινδονησία, SMART στις Φιλιππίνες, DiGi στη Μαλαισία, DTAC στην Ταϊλάνδη, Viva στο Μπαχρέιν, STC στη Σαουδική Αραβία, Oi στη Βραζιλία, Etisalat στην Αίγυπτο και Tre στην Ιταλία.

 

Indoor location

Κάτι καινούρια που φαίνεται να αναδεικνύεται σύντομα, είναι το indoor location,

που αρχίζει να διαμορφώνεται σαν ιδέα, ταυτόχρονα με την ασύρματη κάλυψη κλειστών χώρων, με small cells κινητής, Wi-Fi, Bluetooth κλπ. Ως γνωστόν οι κλειστοί χώροι στους οποίους περνάμε το 90% της ζωής μας δεν καλύπτονται από τα δορυφορικά συστήματα εντοπισμού και παραμένουμε ουσιαστικά αόρατοι για όποια εφαρμογή χρησιμοποιεί παραδοσιακό Geolocation. Νέοι καιροί δόξας για το proximity mobile marketing και προσωποποιημένες υπηρεσίες. Αν σε αυτό συνυπολογίσουμε τον απείρως ακριβέστερο προσδιορισμό θέσης σε επίπεδο εκατοστών σε σχέση με την ακρίβεια μέτρων που δίνουν τα δορυφορικά συστήματα, τότε δεν είναι μακριά ο καιρός που το κινητό μας θα αποκτήσει νέες δυνατότητες και εκατοντάδες εταιρείες θα θέλουν να αναπτύξουν τη δική τους εφαρμογή.

Νέος παίκτης στα λειτουργικά 

Είχαμε δει και προηγούμενες χρονιές προσπάθειες είτε από συνασπισμούς είτε κατά μόνας, να διεμβολίσουν το τρίγωνο Android, iOs και Windows Phone.
Οι προσπάθειες αυτές ήταν μάλλον ετερόκλητες και -αν και απέπνεαν σεβασμό λόγω των μεγάλων ονομάτων που είχαν εμπλακεί- τελικά δεν τελεσφόρησαν, είτε λόγω υπερβολικής πολυφωνίας, είτε λόγω συγκρουόμενων συμφερόντων.
Αυτή τη φορά μια νέα προσπάθεια έρχεται από τη Mozilla και κοινός παρανομαστής είναι η υιοθέτηση του HTML5 που έχει άλλωστε αποδείξει την αξία του. Ο προσανατολισμός όμως είναι διαφορετικός, αφού για τη Mozilla η καταξίωση αναμένεται να έρθει από κάτω προς τα πάνω. Δηλαδή με την απόκτηση μεριδίου στις χαμηλές τιμολογιακά κατηγορίες συσκευών που θα αναλάβουν να υιοθετήσουν το λειτουργικό της. Αυτό βέβαια οδήγησε σε πολλούς συμβιβασμούς στις επιδόσεις και τα χαρακτηριστικά που είναι μεγέθη αντιστρόφως ανάλογα με την τιμή.
Το λειτουργικό Firefox θα κάνει ποδαρικό στην Ευρώπη με το Alcatel One Touch Fire θα που θα είναι σύντομα διαθέσιμο σε συνεργασία με τη Τ-Mobile.

 

 

Mobile awards 

Ίσως η πιο σημαντική στιγμή στο Mobile World Congress 2013, είναι η ανακοίνωση των νικητών για τα Global Mobile Awards 2013.
Best Smartphone ανακηρύχθηκε το Samsung Galaxy S III.
Best Mobile Tablet: το βραβείο δόθηκε στη Google και την Asus για το Nexus 7
Best Feature phone ή entry level phone, δόθηκε στη Nokia για το Nokia Asha 305
Best Mobile App for Consumers, δόθηκε στο Facebook για την εφαρμογή του Facebook
Best Mobile App for Enterprise, δόθηκε στο Evernote.
Best Mobile Enabled Consumer Electronics Device, δόθηκε στη Samsung για την Samsung GALAXY Camera

Share.

Leave A Reply