Στα πολύ αρχικά στάδια του Ψηφιακού Μετασχηματισμού οι ελληνικές εταιρείες

0

Περιορισμένος αριθμός μεγάλων εταιρειών έχει ξεκινήσει να υλοποιεί έργα για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό, σύμφωνα με την μακροχρόνια έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, με επιστημονικό υπεύθυνο τον Καθηγητή Γεώργιο Ι. Δουκίδη.

Τα χαρακτηριστικά 100 περίπου ελληνικών εταιριών που εμπλέκονται σε πρωτοβουλίες ψηφιακού μετασχηματισμού, διερευνήθηκαν ως προς το στάδιο ψηφιακής ωριμότητας που βρίσκονται, το τι πραγματικά κάνουν όσον αφορά την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και τις προτεραιότητές τους στο θέμα αυτό. Ειδικότερα, τα στοιχεία της έρευνας βασίζονται στην καταγραφή και ανάλυση 40 μελετών περίπτωσης ψηφιακού μετασχηματισμού ελληνικών εταιριών που έκανε το εργαστήριο ELTRUN και στην εμπειρική έρευνα με 60 CIO του Ι. Αδαμόπουλου στο πλαίσιο της διπλωματικής του εργασίας στο MBA Πρόγραμμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τα βασικά συμπεράσματα σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη έχουν ως εξής:

– Οι Ελληνικές εταιρείες που εισήλθαν σε έργα ψηφιακού μετασχηματισμού είναι κυρίως μεγάλες (2/3 έχουν πάνω από 250 άτομα προσωπικό και 50 εκατ. ευρώ κύκλο εργασιών). Είναι ηγέτες στον κλάδο τους, λειτουργούν πολλά χρόνια (6/10 έχουν πάνω από 15 έτη λειτουργίας), έχουν εξωστρεφή δραστηριότητα (7/10 με οργανωμένη επιχειρηματική δραστηριότητα και εκτός Ελλάδος), οργανωμένα ψηφιακά κανάλια (5/10 αξιοποιούν ουσιαστικά το ηλεκτρονικό εμπόριο) και αναβαθμισμένα τμήματα πληροφορικής αφού 1/2 έχουν τον ρόλο του CIO (Chief Information Officer) στην ηγετική διοικητική ομάδα και μάλιστα 2/10 έχουν ήδη οργανωμένο τμήμα/ομάδα ψηφιακού μετασχηματισμού.

– Στις τρεις διαστάσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού (εμπειρία πελατών, επιχειρηματικές διαδικασίες, επιχειρηματικό μοντέλο) οι εταιρίες επικεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό στον μετασχηματισμό της εμπειρίας πελατών και συγκεκριμένα στα πρώτα επίπεδα της «κατανόησης του πελάτη και της συμπεριφοράς του», στον «αυτοματισμό και εκσυγχρονισμό της διαδικασίας πώλησης» και «αναβάθμιση της εμπειρίας του πελάτη στα σημεία επαφής». Στο θέμα των επιχειρηματικών διαδικασιών γίνονται επίσης κάποιες πρώτες οργανωμένες προσπάθειες με έμφαση στην ψηφιοποίηση (και όχι αναδιοργάνωση) των διαδικασιών, την υποβοήθηση (και όχι αναβάθμιση) της εργασίας των στελεχών και στην διοίκηση μέσω επιχειρηματικών επιδόσεων αξιοποιώντας αρχικά μοντέλα business analytics. Όσον αφορά τον μετασχηματισμό του επιχειρηματικού μοντέλου υπάρχουν μόνο οργανωμένες προσπάθειες από πολυεθνικές εταιρίες στην «ψηφιακή διεθνή επέκτασή τους» δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο περιβάλλον με τις θυγατρικές τους και στην αποδοτική εφοδιαστική αλυσίδα με τους μεγάλους B-B πελάτες.

– Παρά το μέγεθος και οργανωτική ετοιμότητα σε θέματα πληροφορικής οι συγκεκριμένες ελληνικές εταιρίες βρίσκονται στα αρχικά στάδια της ψηφιακής ετοιμότητας, αφού μόνο 6/10 έχουν ξεκάθαρο πλάνο ψηφιακής στρατηγικής που σε κάποιες περιπτώσεις σχετίζεται με την επιχειρηματική στρατηγική, 1/3 έχουν σχεδιάσει πολύ πρόσφατα (δηλαδή τα τελευταία δυο χρόνια) αυτή την στρατηγική, ενώ μόλις 1/3 μπορεί να θεωρηθούν ότι έχουν ήδη περάσει από τα πολύ αρχικά στάδια του ψηφιακού μετασχηματισμού. Παρά το ότι 8/10 αναμένουν σημαντικές ψηφιακές αλλαγές και ανακατατάξεις στον κλάδο λόγω αυτού του φαινομένου, μόνο 1/2 προετοιμάζονται επαρκώς για την αντιμετώπιση των επερχόμενων κλαδικών ψηφιακών αλλαγών από υπάρχοντες ανταγωνιστές είτε νεοεισερχόμενες startups. Επίσης μόνο 2/10 χρησιμοποιεί σχετικές μεθοδολογίες σχεδίασης και ανάπτυξης πληροφοριακών συστημάτων και διαχείρισης αλλαγών όπως design thinking, agile, lean κλπ. και μόνο 1/10 έχει έντονο το στοιχείο της καινοτομίας στην κουλτούρα του οργανισμού είτε στα προϊόντα/υπηρεσίες ή στο ίδιο το επιχειρηματικό μοντέλο.

– Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι ποικίλα. Στην πρώτη θέση είναι η ανάπτυξη αλλά και εξασφάλιση ανθρώπινου δυναμικού με τις αναγκαίες ψηφιακές δεξιότητες είτε σε τεχνικό επίπεδο (προγραμματιστές, τεχνικοί ασφάλειας, αναλυτές δεδομένων κλπ.) ή στους χρήστες σε όλα τα τμήματα αλλά και στα διευθυντικά στελέχη που θα τρέξουν τα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού. Στην δεύτερη θέση αναφέρονται ενδοεταιρικά ζητήματα / προβλήματα που αφορούν την έγκριση των αναγκαίων υψηλών τεχνολογικών επενδύσεων, την αναβάθμιση της διεύθυνσης πληροφορικής, του ρόλου του νέου τμήματος ψηφιακού μετασχηματισμού και του υπευθύνου του. Επίσης ένα από τα σοβαρά πρόβλημα είναι η ανταπόκριση των πελατών και συνεργατών τους στις νέες αναβαθμισμένες ψηφιακές υπηρεσίες που σχετίζεται με την δίκη τους ψηφιακή ετοιμότητα αλλά και στην αναγκαιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Share.

Comments are closed.