«Με τη συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, σε συνδυασμό με ένα ρυθμιστικό πλαίσιο υπέρ του ανταγωνισμού και της ίσης μεταχείρισης όλων των παρόχων μπορεί να αντιμετωπιστεί η υστέρηση που παρουσιάζει η Ελλάδα στα τηλεπικοινωνιακά Δίκτυα Νέας Γενιάς (Next Generation Access – NGA). Τα NGA απαιτούν ρύθμιση εκ των προτέρων (ex-ante) ο ανταγωνισμός είναι καταλυτικός παράγοντας για επενδύσεις και καλύτερες τιμές στους καταναλωτές, ενώ μια ενδεχόμενη απορρύθμιση του πλαισίου θα θέσει σε κίνδυνο την επίτευξη των στόχων της Ψηφιακής Ατζέντας.»
Τα παραπάνω επεσήμανε ο Αντώνης Τζωρτζακάκης, γενικός διευθυντής Σταθερής Τηλεφωνίας και Επιχειρησιακής Ανάπτυξης της Wind Ελλάς με αφορμή την πρόσφατη μελέτη της ECTA (European Competitive Telecommunications Association) η οποία αναφέρεται στις ρυθμιστικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη των δικτύων νέας γενιάς στην Ευρώπη. Η πρόταση της Wind είναι η αγορά να αναπτυχτεί βάσει συγκεκριμένου σχεδίου που θα συμπεριλαμβάνει τις δημόσιες επενδύσεις (Εθνικό Σχέδιο NGA) και τις ιδιωτικές από όλους τους παρόχους, μετά από συνεννόηση μεταξύ της κυβέρνησης, της αγοράς και της ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων).
Η μελέτη της ECTA παρουσιάζει στοιχεία που καταρρίπτουν τον μύθο ότι η Ευρώπη είναι πίσω στα NGA σε σχέση με τις ΗΠΑ και άλλες ανεπτυγμένες χώρες, ενώ εντάσσεται στο πλαίσιο της συζήτησης που βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ των 28 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις θεσμικές αλλαγές στην αγορά των Επικοινωνιών.
Ανάλογες διεργασίες γίνονται και στη χώρα μας καθώς η τηλεπικοινωνιακή αγορά έχει κληθεί να συμμετάσχει σε δημόσια διαβούλευση για σειρά από ζητήματα που άπτονται των NGA. Μεταξύ άλλων από την ΕΕΤΤ για την Χονδρική Αγορά Τοπικής Πρόσβασης αλλά και από τη γενική γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου NGA που προβλέπει δράσεις επέκτασης των δικτύων νέας γενιάς εκεί όπου δεν συμφέρει να επενδύσει ο ιδιωτικός τομέας, αλλά και τόνωσης της ζήτησης, με μέγιστη εκτιμώμενη δημόσια χρηματοδοτική συμβολή μέσω του ΣΕΣ (Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014 – 2020) ύψους 425 εκατ. ευρώ.
Ο στόχος είναι η εκπλήρωση των στόχων της Ψηφιακής Ατζέντας η οποία προβλέπει το 2020 ευρυζωνική κάλυψη με ταχύτητες άνω των 30 Μbps για το 100% του πληθυσμού της Ε.Ε. και ευρυζωνική κάλυψη με ταχύτητες άνω των 100 Μbps για το 50% των νοικοκυριών.
Βάσει των στοιχείων η Ελλάδα κοντεύει να φθάσει τον κοινοτικό μέσο όρο όσο αφορά τη διείσδυση της ευρυζωνικότητας (ουσιαστικά δίκτυα ADSL) στον πληθυσμό (είμαστε στο 28,7% με μέσο όρο στις 28 χώρες το 31,1%) αλλά υστερεί στα NGA. Η κάλυψη με δίκτυα NGA είναι 26,9% όταν ο μέσος όρος στην Ε.Ε. έχει φθάσει το 61,8% και την ίδια στιγμή η διείσδυση των δικτύων νέας γενιάς στην ευρυζωνικότητα είναι στο 3,2% έναντι 27% (μέσος κοινοτικός όρος).
Σύμφωνα με τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης της ECTA:
- Από τη μέχρι τώρα εμπειρία στην Ε.Ε. η ρύθμιση της χονδρικής πρόσβασης δημιούργησε ικανές συνθήκες ανταγωνισμού στην ευρυζωνική αγορά με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι επιλογές των καταναλωτών, να υπάρξει τεράστια βελτίωση της ποιότητας και καλύτερες τιμές για τους καταναλωτές. Η διείσδυση της ευρυζωνικότητας από το 8% του πληθυσμού το 2004 έφθασε στην Ε.Ε. στο 31% το 2014. Αντίστοιχα στην Ελλάδα, η διείσδυση της ευρυζωνικότητας μέσα σε μια δεκαετία έχει ανέβει από το μηδέν (0,5%) στο 28,7% του πληθυσμού.
- Σε επίπεδο Ε.Ε. επίσης το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο που επιβάλλει τη ρύθμιση της αγοράς έχει ως αποτέλεσμα το 68% των νοικοκυριών των 28 κρατών χωρών να έχουν πρόσβαση σε υψηλές ευρυζωνικές ταχύτητες καθώς μέσα σε μόλις 3 χρόνια η κάλυψη των δικτύων νέας γενιάς αυξήθηκε κατά 20 μονάδες (από 48% σε 68%). Αντίθετα η απορρύθμιση, σύμφωνα με την ECTA, οδηγεί σε φαινόμενα ολιγοπωλίου, έλλειψης ανταγωνισμού και χειρότερων προϊόντων για τους καταναλωτές. Στις ΗΠΑ, το 90% των νοικοκυριών που θέλουν να πάρουν ευρυζωνικές υπηρεσίες στα 10 Mbit/s έχουν μόνο δύο επιλογές παρόχου. Αντίστοιχα, το μέσο κόστος ευρυζωνικών υπηρεσιών το μήνα στις ΗΠΑ ξεπερνά τα 40 δολάρια ανά νοικοκυριό, διπλάσιο από το αντίστοιχο των 20 δολαρίων στην Ε.Ε.
- Η ρύθμιση, κυρίως του τοπικού βρόχου (LLU) επέτρεψε στους εναλλακτικούς παρόχους να συμβάλουν στην ανάπτυξη της ευρυζωνικής αγοράς. Σήμερα στην Ε.Ε. οι εναλλακτικοί πάροχοι εξυπηρετούν περισσότερες από 40 εκατομμύρια γραμμές. Αντίστοιχα στην Ελλάδα, οι εναλλακτικοί εξυπηρετούν 2,04 εκατομμύρια γραμμές. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι εναλλακτικοί επένδυσαν στην ανάπτυξη δικτύων νέας γενιάς πετυχαίνοντας μεγαλύτερους ρυθμούς από τον δεσπόζοντα (Fastweb στην Ιταλία, Free στη Γαλλία).
Σύμφωνα επίσης με τον κ. Τζωρτζακάκη, ο οποίος είναι και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ECTA, στην Ελλάδα η ευρυζωνικότητα άρχισε να αναπτύσσεται από τη στιγμή που η αγορά απελευθερώθηκε ουσιαστικά (2006 – 2007) και εισήλθαν στο παιχνίδι περισσότεροι πάροχοι, αλλά και μετά την υλοποίηση δράσεων ανάπτυξης των δικτύων στην Περιφέρεια στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Αναφορικά με το Εθνικό Σχέδιο NGA το οποίο παρουσιάστηκε στα στελέχη της αγοράς πρόσφατα από τον γενικό γραμματέα Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Δημήτρη Τζώρτζη η εκτίμηση του ανωτάτου στελέχους της Wind είναι πως τα όσα προτείνει κινούνται σε γενικές γραμμές προς τη θετική κατεύθυνση.