Πρέπει να αναθεωρηθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο, ώστε να προσεκλυσθούν επενδύσεις σε δίκτυα νέας γενιάς ; Η άποψη της hol

0

gorgias_l«Η χαλάρωση των ρυθμιστικών υποχρεώσεων του ΟΤΕ με πρόσχημα τις επενδύσεις, δεν είναι δυνατόν να συζητηθεί» σημειώνει ο Δημήτρης Γοργίας, Network Engineering και Operations Director της hellas online ο οποίος αντιπροτείνει την προώθηση ενός σχήματος «συν-επένδυσης και διαμοιρασμού κινδύνου μέσω της από κοινού κατασκευής και χρήσης δικτύων για να προχωρήσουν οι επενδύσεις στα δίκτυα νέας γενιάς».

 

«Η hellas online έχει επισημάνει την ανάγκη της αλλαγής της ρύθμισης προκειμένου να προωθηθεί ένα σχήμα συν-επένδυσης και διαμοιρασμού κινδύνου μέσω της από κοινού κατασκευής και χρήσης δικτύων για να προχωρήσουν οι επενδύσεις στα δίκτυα νέας γενιάς (συγκεκριμένα προτείνουμε ένα μοντέλο τύπου DIGEA). Για το σκοπό αυτό, έχει δημοσίως ζητηθεί από την ΕΕΤΤ να αναλάβει την πρωτοβουλία για μία Δημόσια Διαβούλευση βάσει της οποίας θα επιλεχθεί ο πάροχος υποδομής δικτύων επόμενης γενιάς (NGA). Μία τέτοια εξέλιξη, ταυτόχρονα με την επιβολή  λειτουργικού διαχωρισμού στον incumbent, θα άλλαζε την κατεύθυνση της ρύθμισης και θα προωθούσε ένα μοντέλο service based competition. Τότε ενδεχομένως να είχε μεγαλύτερη λογική να υλοποιηθεί αυτό που ανέκαθεν ζητά ο ΟΤΕ, δηλαδή τη χαλάρωση των  ρυθμιστικών του υποχρεώσεων.

Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε ότι η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου της Ρύθμισης θα πρέπει να εστιάζει  στη διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ τριών κρίσιμων παραμέτρων:

Α) Την αύξηση του ανταγωνισμού ώστε να φθάσουμε σε επίπεδο αποτελεσματικού ανταγωνισμού.

Β) Την ενθάρρυνση των επενδύσεων.

Γ)Τη μη απαξίωση των επενδύσεων που έχουν γίνει την τελευταία πενταετία.

Θεωρούμε ότι τα υφιστάμενα ρυθμιστικά μέτρα στην Ελλάδα δεν έχουν βοηθήσει προς την κατεύθυνση του «effective competition».  Ενδεικτικά επισημαίνουμε ότι ακόμη και σήμερα οι εναλλακτικοί πάροχοι δεν έχουν ισότιμη πρόσβαση σε συστήματα και διαδικασίες προκειμένου να μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν αποδοτικά τα προσφερόμενα προϊόντα χονδρικής. Αυτό ισχύει τόσο για τις υπηρεσίες NGA, όσο και για τις υπηρεσίες που σχετίζονται με την παροχή χαλκού (τοπικός βρόχος). Ως εκ τούτου, η χαλάρωση των ρυθμιστικών υποχρεώσεων του ΟΤΕ με πρόσχημα τις επενδύσεις, δεν είναι δυνατόν να συζητηθεί. Αντιθέτως, δεδομένου ότι στην παρούσα κατάσταση ο ανταγωνισμός δεν γίνεται με ίσους όρους, η ex ante ρύθμιση πρέπει να διατηρηθεί ώστε να διασφαλισθεί ότι ο Δεσπόζων Φορέας εκμετάλλευσης (ΟΤΕ) δεν θα εκμεταλλευθεί με καταχρηστικό τρόπο τη Σημαντική του Ισχύ στην Αγορά.

Θεωρητικά το πνεύμα της ευρωπαϊκής σύστασης είναι να δώσει κίνητρα για επενδύσεις σε δίκτυα πρόσβασης νέας γενιάς. Θεωρούμε όμως ότι υπάρχουν σημεία, τα οποία εγείρουν ενστάσεις και έντονο προβληματισμό και τα οποία είναι τα εξής:

– Η απόσυρση του εκ των προτέρων ελέγχου (ex-ante) των προϊόντων λιανικής ΟΤΕ.
– Η τιμή βρόχου στη περιοχή 8-10 (η οποία καταργεί την αρχή της κοστοστρέφειας).

Θεωρούμε ότι τα παραπάνω σημεία προκαλούν συνθήκες συμπίεσης περιθωρίου κέρδους, καθώς η διαφορά ανάμεσα στις λιανικές τιμές και στα τιμολόγια χονδρικής θα περιορίσει – μηδενίσει το όποιο περιθώριο κέρδους. Επίσης η αύξηση του βρόχου θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο για τον incumbent να φύγει από το βρόχο και να επενδύσει σε δίκτυα οπτικών ινών.

Διερωτόμαστε  εάν τελικά καλούνται οι υπόλοιποι πάροχοι να επιδοτήσουν τον ΟΤΕ για να κάνει επενδύσεις σε NGA, θέτοντας παράλληλα τα ερωτήματα όπως :

α) Πώς αυτό θα ελέγχεται και
β) Πώς θα αποδεικνύεται ότι ο OTE επενδύει αυτό το επιπλέον έσοδο σε δίκτυα νέας γενιάς;

 

Επιστροφή στο κυρίως άρθρο

Share.

Leave A Reply