GfK: Η ψυχολογία της αγοράς είναι συνεχώς επιδεινούμενη

0

Αποτελέσματα της έρευνας της GfK “Consumer Climate MAXX survey” για το καταναλωτικό κλίμα στην Ευρώπη το τέταρτο  τρίμηνο του 2011:

Τα νέα πακέτα διάσωσης, η αβεβαιότητα για τις περαιτέρω εξελίξεις στην Ελλάδα, την Ιταλία και τη Γαλλία και οι προοπτικές μιας πιο αργής οικονομικής ανάπτυξης για το 2012 κορυφώνουν την ανησυχία των ευρωπαίων καταναλωτών. Αυτό είναι ένα από τα ευρήματα της έρευνας της GfK για το καταναλωτικό κλίμα στην Ευρώπη που παρέχει μια επισκόπηση ως προς την εξέλιξη των προσδοκιών οικονομικής ανάπτυξης, επιπέδου τιμών, εισοδήματος και πρόθεσης αγοράς των καταναλωτών στην Αυστρία, τη Βουλγαρία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, την Ιταλία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, τη Ρουμανία και την Τσεχική Δημοκρατία. Ο πληθυσμός αυτών των 12 χωρών αντιπροσωπεύει περίπου το 80% του συνολικού πληθυσμού των 27 κρατών-μελών της ΕΕ.


Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης: Απώλεια εμπιστοσύνης σε όλους τους τομείς

Οι προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης μειώθηκαν σημαντικά στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης το τελευταίο τρίμηνο του 2011. Η κλιμάκωση της κρίσης χρέους, η απώλεια εμπιστοσύνης στην ιταλική κυβέρνηση του Μπερλουσκόνι και οι φόβοι για εξάπλωση της οικονομικής κρίσης σε όλη την Ευρώπη το 2012 προκάλεσαν έντονο προβληματισμό στους καταναλωτές και τις αγορές. Οι προβλέψεις για οικονομική ανάπτυξη αναπροσαρμόστηκαν προς τα κάτω σε όλες σχεδόν τις χώρες της ΕΕ.

 

 

 

Προσδοκίες εισοδήματος: Η ανεργία και η αύξηση των φόρων προκαλούν πτώση του δείκτη

Όσον αφορά τις προσδοκίες εισοδήματος, η Γερμανία διαχώρισε εντελώς τη θέση της από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες καταγράφοντας τιμή 34 μονάδων. Χάρη στην εξαιρετικά ικανοποιητική οικονομική ανάπτυξη, οι καταναλωτές πιστεύουν ότι οι μισθοί και τα ημερομίσθια θα συνεχίσουν να αυξάνονται σημαντικά το 2012. Η Ισπανία έχει για μια ακόμα φορά τη δεύτερη μεγαλύτερη τιμή για το δείκτη στις -8,6 μονάδες και ακολουθείται από την Αυστρία με -19,7 μονάδες. Σημαντική πτώση στο εισόδημά τους συνεχίζουν να περιμένουν οι Έλληνες (-65 μονάδες), οι Ιταλοί (-60,7 μονάδες) και οι Γάλλοι (-60,4 μονάδες).

 

Πρόθεση αγοράς.

Παράλληλη με τις προσδοκίες εισοδήματος κινείται και η πρόθεση αγοράς. Όσον αφορά την Ελλάδα, η ανεργία παρέμεινε το βασικό ζήτημα το τέταρτο τρίμηνο καθώς αυξήθηκε σταθερά στη διάρκεια του περασμένου έτους και αυτό το διάστημα κυμαίνεται περίπου στο 18%. Οι οικονομικοί αναλυτές προβλέπουν ότι η ανεργία θα ξεπεράσει το 20% το 2012. Η ψυχολογία του πληθυσμού παραμένει στο χαμηλότερο δυνατό σημείο της εξαιτίας των νέων μέτρων λιτότητας, των περικοπών στους μισθούς και τις συντάξεις και των περαιτέρω αυξήσεων στους φόρους. Οι περισσότεροι Έλληνες διαθέτουν χρήματα μόνο για τα προς το ζην. Για να αναθερμανθεί η ελπίδα των καταναλωτών για οικονομική ανάκαμψη πρέπει πρώτα να υπάρξουν ενδείξεις βελτίωσης τόσο στην αγορά εργασίας όσο και στους μισθούς και τα ημερομίσθια. Αυτή η πιθανότητα προς το παρόν είναι πάρα πολύ μικρή και η εμπιστοσύνη των Ελλήνων κατά συνέπεια είναι αντίστοιχα χαμηλή. Ο δείκτης προσδοκιών εισοδήματος αυτό το διάστημα κυμαίνεται στις -65 μονάδες.

 

Πηγή: GfK Consumer Climate MAXX survey

Share.

Leave A Reply