Ο σχεδιασμός της ΕΕΤΤ και τα «αγκάθια» προς το 5G

0

Σε διεθνή διαγωνισμό για την πρόσληψη συμβούλου που θα την υποστηρίξει στη χορήγηση των δικαιωμάτων χρήσης στις ζώνες των 700 MHz, 1.500 MHz, 2.100 MHz, 3,6 GHz και 26 GHz που αφορούν στο 5G προχωρά η ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων).

Σύμφωνα με τα στελέχη της η ΕΕΤΤ θέλει να διευρύνει την οπτική της ως προς τη στρατηγική διάθεσης φάσματος και σχεδίασης δημοπρασιών και να μην επαναλαμβάνει απλά προσεγγίσεις του παρελθόντος χωρίς αξιολόγηση εναλλακτικών. Επίσης, η χρήση συμβούλου αναμένεται να οδηγήσει σε επιτάχυνση των διαδικασιών.

Με βάση το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα διαγωνισμοί για τις συχνότητες του 5G θα γίνουν το 2020. Είναι προφανές ότι για να φθάσουμε στις υπηρεσίες 5G χρειάζεται να προηγηθούν σειρά από διαδικασίες και επενδύσεις. Μεγάλη σημασία έχει ο τρόπος που θα αποδοθούν οι συχνότητες στους παρόχους, με άλλα λόγια αν μετά την καταβολή του όποιου τιμήματος θα έχουν ευχέρεια κεφαλαίων για να προχωρήσουν άμεσα στις υπόλοιπες επενδύσεις για την ανάπτυξη υπηρεσιών 5G.

Τη συζήτηση για το θέμα αυτό έχει ανοίξει ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ, Κωνσταντίνος Μασσέλος, αν και οι τελικές αποφάσεις για το πως θα γίνει ο διαγωνισμός και ποιο θα είναι το τίμημα θα ληφθούν από το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Διατυπώνοντας την προσωπική του άποψη ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ στο φετινό συνέδριο – έκθεση MWC στη Βαρκελώνη σημείωσε ότι για το 5G θα πρέπει να διερευνηθεί η περίπτωση του whole sale only operator (πάροχος μόνο χονδρικής). Πρόκειται για ένα μοντέλο το οποίο θα μπορούσε να μειώσει το αρχικό κόστος και να οδηγήσει σε χαμηλότερες τιμές λιανικής. Αυτό προϋποθέτει τη συνεργασία των παρόχων.

Ως παράδειγμα τέτοιας επιχειρηματικής λογικής αναφέρεται η Νότια Κορέα, παγκόσμιος ηγέτης στη συγκεκριμένη τεχνολογία, στην οποία οι τρεις μεγαλύτεροι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι συμφώνησαν σε ένα πλάνο διαμοιρασμού υποδομών του νέου δικτύου 5G, εξοικονομώντας περίπου 1 δις. δολάρια.

Στα προβλήματα που χρήζουν αντιμετώπισης ως προς τις συχνότητες συγκαταλέγεται, μεταξύ άλλων, το γεγονός ότι τμήματα της ζώνης των 3,4 – 3,8 GHz έχουν διατεθεί στα αγροτικά ευρυζωνικά δίκτυα (rural project). Η ζώνη αυτή θεωρείται σημαντική για το 5Gκαι για να αποδοθεί θα πρέπει να μετακινηθούν τα αγροτικά δίκτυα. Στο θέμα αυτό έχει αναφερθεί επίσης ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ σε ομιλία του στο European 5G Conference τον Ιανουάριο στις Βρυξέλλες. Αποτελεί ερώτημα αν το πρόβλημα, που άπτεται της όσο το δυνατόν καλύτερης αξιοποίησης του φάσματος (σπάνιος εθνικός πόρος) θα επιλυθεί και πότε.

Οι συχνότητες στα 700 MHz, το αποκαλούμενο και ψηφιακό μέρισμα 2, χρησιμοποιούνται σήμερα από τους τηλεοπτικούς σταθμούς και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και θα πρέπει να απελευθερωθούν για να αποδοθούν στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.

Οι σχετικές συνεννοήσεις της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών με την Digea, την ΕΡΤ και το υπουργείο Άμυνας έχουν ξεκινήσει με μια αρχική συμφωνία, ωστόσο, η εκτίμηση που κυριαρχεί είναι ότι δύσκολα θα τηρηθεί το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα που ορίζει ως ημερομηνία απόδοσης του φάσματος της ζώνης των 700 MHz στους νέους χρήστες του τον Ιούλιο του 2020 (η διαδικασία) με το φάσμα να είναι διαθέσιμο προς χρήση τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου.

Βάσει των αποφάσεων που έχουν ληφθεί η Ελλάδα θα μεταφερθεί σταδιακά στην τεχνολογία DVB-T2 (Digital Video Broadcasting 2nd GenerationTerrestrial). Σε πρώτη φάση θα πάμε σε DVB-T και στη συνέχεια σε DVB-T2 (η υποχρέωση είναι να έχει γίνει η τελική μετάβαση έως το 2022). Πρόκειται για τα standards μετάδοσης video με το T2 να πετυχαίνει καλύτερη συμπίεση άρα να μεταδίδει περισσότερη πληροφορία στο ίδιο εύρος ζώνης. Σημαντικό ρόλο στην απόφαση αυτή διαδραμάτισε ΕΡΤ που χρειάζεται χρόνο για να προχωρήσει τις αναγκαίες επενδύσεις (η μέχρι τώρα εμπειρία δείχνει ότι οι διαγωνισμοί της καθυστερούν…) και το γεγονός ότι με την τεχνική αυτή λύση δεν θα χρειασθεί οι καταναλωτές, που έχουν παλιάς τεχνολογίας τηλεόραση, να «τρέξουν» άμεσα για νέο αποκωδικοποιητή.

Σε κάθε περίπτωση η Πολιτεία πρέπει να ενημερώσει τους καταναλωτές που αλλάζουν τηλεόραση να βεβαιώνονται ότι είναι τεχνολογίας DVB-T2 ώστε όταν αποδοθούν στους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους οι συχνότητες που σήμερα χρησιμοποιούν τα τηλεοπτικά κανάλια (ψηφιακό μέρισμα 2) να μην χρειάζεται να προσθέσουν αποκωδικοποιητή.

Την τελευταία διετία τα περισσότερα μοντέλα τηλεόρασης είναι τεχνολογίας DVB-T2, ωστόσο, υπάρχει ο κίνδυνος κάποιοι προμηθευτές να θελήσουν να πουλήσουν, με δέλεαρ την τιμή, τηλεοράσεις παλιότερης τεχνολογίας. Σε κάθε περίπτωση, όπως συνέβη και το καλοκαίρι του 2010, όταν αντίστοιχα αποδόθηκε το ψηφιακό μέρισμα 1, οι τηλεοράσεις που είναι παλιότερης τεχνολογίας θα εναρμονιστούν με έναν κωδικοποιητή.

Share.

Comments are closed.