Κάτι αλλάζει στη μεγάλη εικόνα του διαδικτύου – και δεν είναι απλώς η Google ή μια τεχνολογία που μας απειλεί. Είναι η φυσική εξέλιξη μιας αγοράς που εδώ και χρόνια απαιτεί προσαρμογή, επένδυση και συνεχή καινοτομία από όσους θέλουν να ξεχωρίσουν. Ναι, σήμερα η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει το τοπίο του search και μετασχηματίζει την εμπειρία της αναζήτησης – όμως αυτό φέρνει μαζί του και μια νέα σειρά από εργαλεία, λύσεις και τρόπους να γίνουν τα πράγματα καλύτερα και πιο γρήγορα για όλους.
Πλέον, η αναζήτηση δεν είναι απλώς μια λίστα με links. Το AI σου δίνει τη δυνατότητα να πάρεις άμεση, στοχευμένη απάντηση σε ό,τι ψάχνεις, πολλές φορές μέσα σε δευτερόλεπτα, χωρίς να χρειάζεται να χαθείς μέσα σε δεκάδες ιστοσελίδες. Για τους χρήστες, αυτή η εξέλιξη σημαίνει μεγαλύτερη ευκολία, λιγότερο χαμένο χρόνο, και -σε αρκετές περιπτώσεις- μια εμπειρία προσαρμοσμένη στις δικές τους ανάγκες. Ταυτόχρονα, η τεχνητή νοημοσύνη ανοίγει δρόμους για εργαλεία που, μέχρι πρόσφατα, έμοιαζαν επιστημονική φαντασία: φωνητική αναζήτηση χωρίς πληκτρολόγηση, «έξυπνες» απαντήσεις, εξατομικευμένες προτάσεις. Είναι μια επανάσταση που δεν θα θέλαμε να γυρίσει πίσω.
Αλλά κάθε επανάσταση έχει το τίμημά της – και αυτή εδώ το φέρνει πρώτα απ’ όλα για τους δημιουργούς περιεχομένου και όσους επιχειρούν στο διαδίκτυο. Για χρόνια, ένα μεγάλο μέρος των εσόδων για sites, blogs και ανεξάρτητους εκδότες στηριζόταν στα «οργανικά» clicks από τις αναζητήσεις και τις διαφημίσεις που ακολουθούσαν. Τώρα, όσο περισσότερο η αναζήτηση γίνεται «κλειστό κύκλωμα» και το AI απαντά τα πάντα μέσα στην πλατφόρμα, τόσο λιγότερα clicks φεύγουν προς το ίδιο το site. Και λιγότερα clicks σημαίνει λιγότερες προβολές, λιγότερα έσοδα, λιγότερες ευκαιρίες να μεγαλώσεις το κοινό σου ή να ζήσεις από το περιεχόμενό σου. Ήδη, οι έρευνες μιλούν για πτώση 30% στα οργανικά clicks – ένα νούμερο που κάνει κάθε εκδότη να προβληματίζεται σοβαρά για το πώς θα επιβιώσει.
Το πρόβλημα για τους δημιουργούς δεν είναι η τεχνητή νοημοσύνη ως τεχνολογία. Είναι η ταχύτητα και το βάθος με τα οποία αλλάζει το «παιχνίδι» της προβολής, της διανομής και -φυσικά- του monetization. Πάντα έπρεπε να επενδύσεις για να φανείς περισσότερο: σε διαφήμιση, σε ανθρώπους, σε τεχνολογία. Τώρα, όμως, αυτό γίνεται ακόμη πιο ξεκάθαρο και απόλυτο. Αν δεν διαφοροποιηθείς, αν δεν επενδύσεις σε νέα κανάλια, σε δικές σου πλατφόρμες ή σε περιεχόμενο που δύσκολα «συνοψίζεται» σε μια απάντηση AI, το πιθανότερο είναι πως η θέση σου στην αγορά θα συρρικνωθεί. Πολλοί δημιουργοί συνειδητοποιούν ότι όσο η πληροφορία «κλείνει» μέσα σε λίγα μεγάλα συστήματα, τόσο τα μοντέλα εσόδων γίνονται πιο αβέβαια – και πρέπει να κινηθούν πιο ευέλικτα από ποτέ.
Φυσικά, τίποτα από αυτά δεν σημαίνει ότι το AI είναι εχθρός ή εμπόδιο στην εξέλιξη. Απεναντίας, για όσους τολμούν να πειραματιστούν, να δοκιμάσουν νέα formats, να «ξεφύγουν» από το μονόδρομο της όποιας εταρείας και να πιάσουν τον παλμό του κοινού τους, τα νέα εργαλεία fφέρνουν τεράστιες ευκαιρίες: καλύτερο περιεχόμενο, νέες αγορές, αληθινή καινοτομία. Αρκεί να μην έχει κανείς την ψευδαίσθηση ότι το παλιό μοντέλο μπορεί να δουλέψει όπως πριν – ή ότι θα επιστρέψουμε ποτέ στην εποχή της «αθωότητας».
Το μήνυμα, λοιπόν, είναι συγκεκριμένο: όποιος δημιουργεί, πρέπει να βρει τρόπους να «επιβιώσει» σε ένα περιβάλλον όπου το κοινό έχει πια απεριόριστες επιλογές, αλλά και οι ευκαιρίες monetization είναι πιο δύσκολες και λιγότερο δεδομένες. Αυθεντικότητα, διαφοροποίηση, έξυπνη χρήση των νέων εργαλείων και διαρκής προσαρμογή θα κρίνουν ποιος θα ξεχωρίσει πραγματικά. Οι πραγματικοί νικητές της νέας εποχής δεν θα είναι απλώς όσοι προσαρμόζονται, αλλά όσοι επενδύουν συνειδητά στη δική τους φωνή, προσθέτουν αξία και τολμούν να κοιτάξουν μπροστά, ακόμη και όταν το τοπίο μοιάζει πιο δύσκολο από ποτέ.
Αφορμή για αυτές τις σκέψεις είναι η συζήτηση που είχα στην εκπομπή PRIME της ΕΡΤ News με τον δημοσιογράφο Ηλία Σιακαντάρη, όπου επιχειρήσαμε να βάλουμε στο μικροσκόπιο τις μεγάλες αλλαγές που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη στο online οικοσύστημα. Μπορείτε να παρακολούθησε τη συζήτηση μας από το παρακάτω βίντεο: