Close Menu
InfoCom
  • Telecoms
  • IT
  • AI
  • Security
  • Επιχειρήσεις
    • Μελέτες
    • Εταιρ. Κοιν. Ευθύνη
    • Startup
    • TV
  • Πρόσωπα
    • Στελέχη
    • Συνεντεύξεις
    • Απόψεις
  • Today
  • SmartTalks
  • eMagazine
  • Weekly Telecom
  • AI Brief
Facebook X (Twitter) Instagram
  • ABOUT
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • NEWSLETTER
Σάββατο, 24 Μαΐου
Facebook X (Twitter) YouTube LinkedIn RSS
InfoCom
  • Telecoms
  • IT
  • AI
  • Security
  • Επιχειρήσεις
    • Μελέτες
    • Εταιρ. Κοιν. Ευθύνη
    • Startup
    • TV
  • Πρόσωπα
    • Στελέχη
    • Συνεντεύξεις
    • Απόψεις
  • Today
  • SmartTalks
  • eMagazine
  • Weekly Telecom
  • AI Brief
InfoCom
Home»AI

Η τεχνητή νοημοσύνη δεν καταλαβαίνει (ακόμη) τις τηλεπικοινωνίες

06/05/2025Χρήστος ΚοτσακάςBy Χρήστος Κοτσακάς3 Mins Read AI Telecoms

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυναμική να μεταμορφώσει τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών – από την αυτοματοποίηση λειτουργιών δικτύου μέχρι τη βελτίωση της εξυπηρέτησης πελατών. Ωστόσο, η ευρεία της εφαρμογή περιορίζεται από μια κρίσιμη αδυναμία: η πλειονότητα των γενικών AI μοντέλων αδυνατεί να κατανοήσει την εξειδικευμένη γλώσσα και τις ιδιαιτερότητες του συγκεκριμένου τομέα.

«Ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών λειτουργεί με ένα πολύπλοκο λεξιλόγιο – γεμάτο ακρωνύμια, τεχνικά πρότυπα και επιχειρησιακή ορολογία», δηλώνει ο Louis Powell, επικεφαλής πρωτοβουλιών AI της GSMA. «Τα γενικά μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, τα οποία εκπαιδεύονται σε δεδομένα ευρείας βάσης από το διαδίκτυο, δεν έχουν την απαραίτητη ευχέρεια για να τα διαχειριστούν με ακρίβεια».

Αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο και τον Ravi Kumar Palepu, διευθύνοντα σύμβουλο της NetoAI, τεχνολογικού συνεργάτη της GSMA στην πρωτοβουλία Open-Telco LLM Benchmarks, έχει ως αποτέλεσμα να εμφανίζονται σημαντικά λειτουργικά όρια. Όπως εξηγούν, πολλές εταιρείες που εφαρμόζουν μοντέλα AI για αναζήτηση και εξαγωγή γνώσης από τεχνικά έγγραφα, ειδικά μέσω Retrieval-Augmented Generation (RAG), διαπιστώνουν ότι η ακρίβεια σπανίως ξεπερνά το 75%.

«Για έναν κλάδο που βασίζεται στην ακρίβεια, είτε πρόκειται για διάγνωση προβλημάτων στο δίκτυο είτε για εξυπηρέτηση πελατών, ένα περιθώριο λάθους της τάξης του 25% είναι απλώς μη αποδεκτό», σημειώνει ο Palepu. «Αυτό περιορίζει την αξιοπιστία, αυξάνει τον λειτουργικό κίνδυνο και μειώνει την απόδοση επενδύσεων σε λύσεις AI».

Η βασική αιτία αυτών των περιορισμών εντοπίζεται, όπως λένε, στην έλλειψη βαθιάς σημασιολογικής κατανόησης από πλευράς των γενικών μοντέλων. Ενώ μπορούν να εντοπίσουν λέξεις-κλειδιά, αδυνατούν να κατανοήσουν τις λεπτές εννοιολογικές αποχρώσεις και τις σχέσεις που χαρακτηρίζουν την τεχνολογία και τις επιχειρησιακές διαδικασίες των τηλεπικοινωνιών.

Η λύση, σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα της NetoAI, περνά από την εξειδίκευση. Η εταιρεία ανέπτυξε μια σειρά από embedding models ειδικά σχεδιασμένα για τον κλάδο, που είναι βασισμένα σε τρεις πυλώνες: εκτενής προσαρμογή θεμελιακών μοντέλων (fine-tuning σε βαθύ επίπεδο), εκπαίδευση με δεδομένα υψηλής ποιότητας που καλύπτουν πλήρως την ορολογία και τις σημασιολογικές σχέσεις του τομέα, και ανάπτυξη custom tokeniser εκπαιδευμένου αποκλειστικά με τηλεπικοινωνιακό λεξιλόγιο.

Όπως εξηγούν οι Powell και Palepu, τα αποτελέσματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι το μοντέλο T-VEC (Telecom Vectorisation Model), το οποίο σχεδιάστηκε ειδικά για την κατανόηση της γλώσσας των τηλεπικοινωνιών. Σε απαιτητικά benchmarks, το T-VEC κατέγραψε σκορ ακρίβειας άνω του 0,93, σε σύγκριση με κάτω από 0,07 για τα γενικά μοντέλα. Αντίστοιχα, τα RAG συστήματα που βασίζονται σε αυτά πετυχαίνουν 88% έως 93% ακρίβεια σε σύνθετες τηλεπικοινωνιακές εργασίες – υπερβαίνοντας το προηγούμενο όριο του 75%.

Αυτή η βελτίωση, όπως τονίζουν, είναι κομβικής σημασίας: κάνει εφικτή τη χρήση AI σε κρίσιμες εφαρμογές όπως η τεχνική υποστήριξη πρώτης γραμμής, η αυτόματη ανάλυση αρχείων καταγραφής δικτύου και η πλοήγηση σε σύνθετα έγγραφα συμμόρφωσης και κανονισμών.

Για να επιταχυνθεί η υιοθέτηση και να ενισχυθεί η καινοτομία, η GSMA και η NetoAI προσφέρουν στην κοινότητα τα βασικά εργαλεία που αναπτύχθηκαν. Το μοντέλο T-VEC, καθώς και ο πρώτος ανοιχτός tokeniser ειδικά για τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, είναι διαθέσιμα υπό άδεια MIT μέσω της πλατφόρμας Hugging Face.

«Θέλουμε να δώσουμε στους μηχανικούς, τους ερευνητές και τους innovators τη δυνατότητα να βασιστούν πάνω σε αυτή την έρευνα και να την επεκτείνουν», αναφέρει ο Powell. «Καλούμε την κοινότητα να εξετάσει τη μεθοδολογία μας, να δοκιμάσει τα εργαλεία μας και να συμμετάσχει ενεργά στην εξέλιξη των εξειδικευμένων μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης».

Όπως καταλήγουν οι δύο ειδικοί, το να δημιουργηθεί τεχνητή νοημοσύνη που να «μιλά» τη γλώσσα των τηλεπικοινωνιών είναι καθοριστικής σημασίας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κλάδου. Τα domain-specific μοντέλα αποτελούν ένα κρίσιμο βήμα για την επίτευξη της ακρίβειας και της αξιοπιστίας που απαιτούνται και η συνεργασία θα είναι το κλειδί για το επόμενο κύμα καινοτομίας.

Ακολουθήστε το Infocom.gr και στα Google News, για όλες τις τελευταίες εξελίξεις από τον κόσμο των τηλεπικοινωνιών και της τεχνολογίας!

Infocom Today
SmartTalks

AI
Share. Facebook Twitter LinkedIn Email Copy Link
Avatar photo
Χρήστος Κοτσακάς
  • Website
  • LinkedIn

Ο Χρήστος Κοτσακάς είναι δημοσιογράφος με πολυετή εμπειρία στον χώρο του τεχνολογικού, επιχειρηματικού και διεθνούς ρεπορτάζ, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον του στα new media, τις νέες τεχνολογίες και τις startups. Έχει συνεργαστεί με μια σειρά από ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα, σε τομείς όπως η αρθρογραφία, η επικοινωνία και η ενημέρωση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Υπηρεσίες FTTH στον τελικό καταναλωτή από τη ΔΕΗ εντός του 2025

Η Vodafone φέρνει το καλοκαίρι ακόμη πιο κοντά με απεριόριστα data

Η Hewlett Packard Enterprise διευρύνει τη συνεργασία της με τη NVIDIA με τις λύσεις AI Factory

Καλύτερες τιμές και εκπτώσεις βρίσκουν οι καταναλωτές στα τηλεφωνικά κέντρα των παρόχων και τα προτιμούν

Data centers: Διπλάσια κατανάλωση ενέργειας λόγω τεχνητής νοημοσύνης

1 στις 4 θέσεις εργασίας κινδυνεύει να μετασχηματιστεί από τη GenAI

Comments are closed.

Εγγραφείτε στο Weekly Telecom
* indicates required
RSS BizNow.gr
  • Το Airports for Innovation ανακοινώνει τις νικήτριες εταιρείες startups
  • Μνημόνιο συνεργασίας ΕΕΕΠ και ΟΔΙΠΥ για τον εθισμό στα τυχερά παιχνίδια
  • Bitget και LaLiga συνδύασαν ποδόσφαιρο και κρυπτονομίσματα σε μοναδικό VIP Event 
  • Επίσημη Επίσκεψη Εμπορικών και Οικονομικών Ακολούθων στη Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης A.E.
  • Η Vodafone φέρνει το καλοκαίρι ακόμη πιο κοντά με απεριόριστα data
  • Δόμνα Μιχαηλίδου: “Σε 3 μήνες απορροφήθηκε το 40% του προγράμματος Σπίτι μου ΙΙ”
  • Παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη η 44η «Ημέρα Καριέρας» της ΔΥΠΑ
RSS itsecuritypro.gr
  • Total Business Transformation 2025: Η επιχειρηματικότητα στη νέα εποχή – Στρατηγική, τεχνολογία, άνθρωπος!
  • Από την NIS2 στην CRA –  Το επόμενο βήμα για την κυβερνοασφάλεια των προϊόντων  
  • Συνεργασία Info Quest Technologies & Huawei στον τομέα των επιχειρηματικών λύσεων Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ)
  • Αξιοποίηση παλαιού λογισμικού Microsoft – Πώς από κόστος μετατρέπεται σε πλεονέκτημα
  • “Γιατροί-μαϊμού“ μέσω deepfake προωθούν ψεύτικες θεραπείες στο TikTok προειδοποιεί η ESET
  • Εκμετάλλευση της άνθησης της Τεχνητής Νοημοσύνης: Πώς οι κυβερνοεγκληματίες στοχεύουν στην εμπιστοσύνη στις generative πλατφόρμες
  • Πρωταγωνιστεί στην έρευνα για τα δίκτυα του μέλλοντος η COSMOTE TELEKOM
Infocom Today

Copyright 2024 | All Rights Reserved

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.