Τη «μεγαλύτερη επανάσταση μετά το 2G, που θα επιτρέψει το μετασχηματισμό όλων των κλάδων», χαρακτήρισε το 5G, μιλώντας στην κάμερα του Infocom κατά τη διάρκεια του Mobile World Congress 2023, ο Dr. Boris Maurer, European Lead Communications and Media Industries της Accenture. Σύμφωνα με τον ίδιο, η παρουσία της εταιρείας στο φετινό MWC περιστρέφεται γύρω από τρεις άξονες: «Experience | Growth | Network» – συνδυαστικά με το metaverse, τη βιωσιμότητα και το ζήτημα της αναδιάρθρωσης του κόστους.
Το 5G, όπως ανέφερε στις δηλώσεις του, είναι επί της ουσίας ένα πρότυπο που αναπτύχθηκε για να διασυνδέσει αντικείμενα. Είναι το πρώτο που δεν έχει στο επίκεντρο τη φωνητική επικοινωνία των ανθρώπων, αλλά την επικοινωνία μεταξύ διασυνδεδεμένων αντικειμένων, αποτελώντας ένα IoT standard. Εντούτοις, «το χρησιμοποιούμε ως το επόμενο πρότυπο για φωνή, καθώς δίνουμε -κυρίως στην Ευρώπη- και τις ίδιες συχνότητες που χρησιμοποιήθηκαν για το 3G».
Οι πάροχοι, σημείωσε, θα πρέπει να προχωρήσουν σε ένα rebranding των υπηρεσιών τους, σε σχέση με αυτό που προσέφεραν πριν το 5G, καθώς αποτελεί ένα «άλμα καινοτομίας». Τα πλεονεκτήματα του 5G θα φανούν αρχικά στη βιομηχανία, στο B2B, λόγω και της διασύνδεσης αντικειμένων. «Θα δούμε ότι το wifi δεν θα είναι αρκετά αξιόπιστο για τη βιομηχανία, σε σχέση και με τον ψηφιακό μετασχηματισμό των διαδικασιών».
«Εκεί απαιτείται το 5G. Θα υποχωρήσουν και οι τιμές των υποσυστημάτων και θα αναδειχθεί σε οδηγό του βιομηχανικού μετασχηματισμού. Λόγω και των επενδύσεων στους άλλους τομείς, θα χρειαστούν 5-10 χρόνια για να δούμε τα αποτελέσματα». Οπότε, σύμφωνα με τον ίδιο, «δεν θα πρέπει να είμαστε απογοητευμένοι, γιατί είναι κάτι που θα συμβεί αργά και σταθερά». «Και τότε, θα επιστρέψει στον καταναλωτή, με immersive εμπειρίες. Πράγματα που θα δούμε από τον επόμενο χρόνο, με περισσότερα use cases».
Όσον αφορά στην άποψη του για τον ευρύτερο τηλεπικοινωνιακό τομέα, ο Dr. Maurer δήλωσε πως «οι πάροχοι έχουν χάσει την επιρροή και την επίδρασή τους γύρω από το θέμα της εμπειρίας» και έρχονται οι πλατφόρμες OTT να το καλύψουν. Και η εμπειρία δεν είναι κάτι που αφορά «μόνο στο προϊόν, αλλά σε κάθε σημείο επαφής – για παράδειγμα, στην εξυπηρέτηση του πελάτη, όπου μπορούν να προσφερθούν υπηρεσίες μέσω του metaverse». Όπως τόνισε, οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι -και κυρίως οι ευρωπαϊκοί- αναζητούν τον δρόμο τους προς μια αναπτυξιακή πορεία.
Τα δίκτυα, επιπρόσθετα, είναι ένας από τους τομείς στους οποίους πραγματοποιεί σημαντικές επενδύσεις και η ίδια η Accenture. Από το να βοηθά τους συνεργάτες της να καθορίσουν τη στρατηγική τους σε σχέση με τα telecoms, μέχρι τη μεταφορά δραστηριοτήτων στο cloud και την υλοποίηση νέων δικτυακών υποδομών. Τονίζεται πως γύρω από τις τεχνολογίες δικτύου, η εταιρεία έχει πολλαπλασιάσει τους ανθρώπους που είναι εξειδικευμένοι στις τεχνολογίες δικτύων.
Σε αυτόν τον τομέα, η Accenture συνεχίζει να αναπτύσσεται, κάτι που πραγματοποιείται και μέσω μιας σειράς εξαγορών. Και σε αυτό το πλαίσιο, διαθέτει ήδη μια οντότητα που δραστηριοποιείται στο network advisory και που έχει στο επίκεντρο τις σκανδιναβικές αγορές. Αυτό της δίνει την ευκαιρία να διατηρεί και εξαιρετικές συνέργειες με εταιρείες τηλεπικοινωνιακών υποδομών όπως η Nokia και η Ericsson, ενώ βρίσκεται σε αναζήτηση περαιτέρω τρόπων συνεργασίας.
«Υπάρχουν μεγάλες αλλαγές στο τηλεπικοινωνιακό τοπίο της Ευρώπης», τόνισε ο Dr. Maurer. Ολοένα και περισσότερο, ξεκινώντας από τη Νότια Ευρώπη, περιορίζονται τα περιθώρια ανάπτυξης και κερδοφορίας στο B2C», κάτι που οφείλεται στις μειώσεις τιμών με την είσοδο νέων παικτών. Αυτό που συμβαίνει έχει στο επίκεντρο και τις ΜμΕ και τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό «όπου υπάρχουν ευκαιρίες για τους παρόχους μέσω της συνδεσιμότητας που προσφέρουν».
Τέλος, μιλώντας για το metaverse, ανέφερε πως «μας προσφέρει χώρους στους οποίους μπορούμε να επεκτείνουμε την πραγματικότητα και να αλληλεπιδράσουμε με άλλους σε έναν ψηφιακό κόσμο». Το metaverse αναμένεται πως «Θα οδηγήσει στη δημιουργία immersive κόσμων». Ήδη υπάρχουν εφαρμογές, όπως στο training, την παρουσίαση οικονομικών αποτελεσμάτων και τις συναντήσεις. Η Accenture, για παράδειγμα, το χρησιμοποιεί στο onboarding νέων συναδέλφων. Όπως και για τους πελάτες της, τους οποίους καλεί να ξεκινήσουν με την ενσωμάτωσή του από το backoffice, το προσωπικό, την εκπαίδευση και τις εσωτερικές διαδικασίες.
«Αυτό που λείπει, πριν καταφέρει να φτάσει στο B2C, είναι να υπάρχει κάποιο πρότυπο, ένα standardization. Πριν το scaling σε B2C applications, χρειαζόμαστε πρότυπα. Το πρώτο κύμα καινοτομίας θα έρθει στο B2B και μετά θα φτάσει και στην πλευρά του B2C» σημείωσε χαρακτηριστικά ο Dr. Boris Maurer, European Lead Communications and Media Industries της Accenture.
Αποστολή στη Βαρκελώνη: Δημήτρης Σκιάννης. Επιμέλεια κειμένου: Χρήστος Κοτσακάς