Θάνος Φαλάγγας, Όμιλος ΟΤΕ: «Ενσυνείδητη απόφαση» ο ψηφιακός μετασχηματισμός

0

Στην αναγκαιότητα ψηφιακού μετασχηματισμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αναφέρεται ο Διευθυντής Enterprise & Business Marketing & CRM του Oμίλου ΟΤΕ, κ. Φαλάγγας, σε συνέντευξή του στο Infocom.

Χρήστος Κοτσακάς: Βάσει του συνόλου των υπηρεσιών που προσφέρετε προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, υπάρχουν κλάδοι της οικονομίας -ειδικές αγορές αν θέλετε- στις οποίες στοχεύετε ή θα σας ενδιέφερε να στοχεύσετε περισσότερο;

Θάνος Φαλάγγας: Δεν επιλέγουμε συγκεκριμένους κλάδους, καθώς είναι η φύση των εργαλείων τέτοια που δεν απευθύνεται αποκλειστικά σε ειδικές αγορές. Για παράδειγμα, το 1/4 του ΑΕΠ είναι ο τουρισμός. Από άποψη μεγέθους και μόνο, ο τουρισμός είναι ένας κομβικός τομέας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι επικεντρωνόμαστε μόνο εκεί. Στοχεύουμε οριζόντια σε όλους τους κλάδους με κύριο μέλημά μας να σταθούμε στο πλευρό όλων των ελληνικών επιχειρήσεων και να τους οδηγήσουμε με ασφάλεια στο ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού τους. 

Χ.Κ.: Ποιες είναι οι ελλείψεις που εντοπίζετε στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σε όλο αυτό το ψηφιακό «πλαίσιο»;

Θ.Φ.: Οι ελλείψεις, όπως οι ίδιοι οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες τις αναφέρουν, είναι η έλλειψη οικονομικών πόρων, η ανάγκη για καθοδήγηση, αλλά και η ανάγκη για γνώση και εκπαίδευση. Εγώ θα προσθέσω σε αυτά: την συνειδητοποίηση, από την πλευρά του επιχειρηματία, της αναγκαιότητας ψηφιακού μετασχηματισμού για την ανάπτυξη και βιωσιμότητα της επιχείρησής του.

Αυτό που λέμε μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, είναι πάνω από ένα εκατομμύριο – χωρίς να προσμετρήσουμε τις αγροτικές τύπου επιχειρήσεις. Αν τους προσμετρήσουμε κι αυτούς, πάμε κοντά στο 1,5 εκατομμύριο. Φυσικά, δεν βρίσκονται όλες οι επιχειρήσεις στο ίδιο επίπεδο ψηφιακής ωριμότητας, ούτε κάθε τύπος επιχείρησης έχει τις ίδιες ανάγκες. Χρειάζονται μια πιο «προσωποποιημένη» καθοδήγηση, ανάλογα και με το σημείο που βρίσκονται στο ψηφιακό τους ταξίδι. 

Χ.Κ.: Πέρα από τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, οι μεγάλες επιχειρήσεις βρίσκονται στο «στόχαστρό» σας;

Θ.Φ.: Απολύτως. Σε αυτού του μεγέθους τις επιχειρήσεις ανταποκρινόμαστε σε εξειδικευμένες απαιτήσεις κι ανάγκες, «κομμένες και ραμμένες» στα μέτρα της εκάστοτε επιχείρησης, τόσο με λύσεις συνδεσιμότητας που είναι εξαιρετικά κρίσιμη, όσο και με λύσεις ΙΤ. Έχουμε υλοποιήσει εμβληματικά έργα, τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε πολυεθνικές επιχειρήσεις. Η δραστηριοποίηση μας στο ICT είναι εκθετικά αυξανόμενη. Ένα παράδειγμα έργου: Είμαστε οι πρώτοι στην Ελλάδα και από τους πρώτους στην Ευρώπη, που έχουμε κάνει campus network σε τόσο ιδιαίτερες συνθήκες, όπως αυτές των ορυχείων της  «Ελληνικός Χρυσός» στη Χαλκιδική. Σκεφτείτε ότι υπάρχει κάλυψη 4G κινητού δικτύου -και θα πάει στο 5G- 300 μέτρα κάτω από το έδαφος, σε όλες τις στοές, μέσω του λεγόμενου leaking cable. Και δεν μιλάμε μόνο για επικοινωνία μέσω φωνής, αλλά και μέσω video. Σκεφτείτε τι σημαίνει αυτό για την ασφάλεια του μεταλλωρύχου, για την παραγωγικότητα, για την αλλαγή της βάρδιας, για το αν μπορούν να μετρήσουν με αισθητήρες αν υπάρχει επαρκές οξυγόνο. Κι όλα αυτά, σε στοές μήκους 10 χιλιομέτρων.

Χ.Κ.: Επειδή μας διαβάζουν και άνθρωποι που βρίσκονται στον χώρο της επιχειρηματικότητας πολλά χρόνια και δεν έχουν προχωρήσει σε ψηφιακό μετασχηματισμό. Ποια θα είναι τα οφέλη, αν ακολουθήσουν αυτή τη διαδικασία; Τι θα κερδίσουν;

Θ.Φ.: Δύο πράγματα συμβαίνουν: το πρώτο είναι ουσιαστικά στο κομμάτι «φέρνω πελάτες, φέρνω έσοδα» – αλλιώς μένεις εκτός αγοράς. Δεν νοείται αυτή τη στιγμή επιχείρηση να μείνει εκτός, γιατί απλά δεν θα υπάρχει αύριο. Και το δεύτερο είναι η μείωση κόστους.

Σόνια Χαϊμαντά: Εσείς με ποιο τρόπο τους «φωτίζετε» σε αυτό που δεν ξέρουν;

Θ.Φ.: Εκτιμούμε ότι έχουμε μια ευρεία γκάμα ψηφιακών εργαλείων που εκτείνονται σε διάφορες περιοχές αναγκών -και βεβαίως δεν είμαστε οι μόνοι στην αγορά. Έχουμε εργαλεία, όπως ψηφιακό τηλεφωνικό κέντρο στο Cloud, για το οποίο έρευνες έχουν δείξει ότι αφορά στο 100% των επιχειρήσεων, εργαλεία για την παρακολούθηση στόλου (fleet management) – και σκεφθείτε αυτό τον καιρό με την εκτόξευση των τιμών των καυσίμων, πόσο σημαντικό είναι να εξοικονομήσει κάποιος ενέργεια ή να παρακολουθεί τον στόλο του από πλευράς οδηγικής συμπεριφοράς και κατανάλωσης καυσίμων- εργαλεία παραγωγικότητας, όπως το Microsoft 365, ακόμη και για δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος.  Η έρευνα που διεξάγαμε με το ΟΠΑ έχει δείξει ότι το e-shop είναι ακόμα σε μικρά ποσοστά αναπτυγμένο στην ελληνική αγορά, γύρω στο 24%. Αυτό έγινε με μια πανδημία που σόκαρε τους πάντες. Σκεφθείτε ότι μπορεί ένας μικρομεσαίος επιχειρηματίας να δημιουργήσει και να συντηρήσει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα με λιγότερο από 20 ευρώ τον μήνα. Είναι κάτι που φτιάχνει μόνος του με έτοιμα templates.

Σ.Χ.: Tο πρόγραμμα «Ψηφιακά Εργαλεία για ΜμΕ» που τρέχει στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά στην υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων από τις ΜμΕ; Κι αν ναι, με ποιο τρόπο συμμετέχει η COSMOTE;

Θ.Φ.: Η COSMOTE συμμετέχει στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο δίνει επιδότηση 90% στην αγορά ψηφιακών υπηρεσιών. Σε αυτό το διαρκώς μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον, η COSMOTE παραμένει ο κατεξοχήν εξιδεικευμένος συνεργάτης στο πλευρό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, παρέχοντας τις κατάλληλες λύσεις τεχνολογίας και την καθοδήγηση που χρειάζονται, για να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να αναπτυχθούν.

Οι τεχνολογικά προηγμένες υπηρεσίες που προσφέρει η COSMOTE στο πλαίσιο του προγράμματος «Ψηφιακά Εργαλεία για ΜμΕ» αφορούν στην ενίσχυση της συνεργασίας μέσω cloud, της απομακρυσμένης εργασίας, της ασφάλειας στο διαδίκτυο, της παρακολούθησης οχημάτων από οπουδήποτε, του ηλεκτρονικού εμπορίου και άλλα.

Σ.Χ.: Υπάρχουν όμως πολλά ακόμη βήματα μετά από αυτό για να βγαίνει το ηλεκτρονικό κατάστημα στο SEO, υπάρχουν οι πληρωμές, το UX και UI, η αξιολόγηση, η πρόκληση της αντιμετώπισης του εγκαταλελειμμένου καλαθιού και άλλες προκλήσεις.

Θ.Φ.: Εμείς, ως COSMOTE, διαθέτουμε και παρέχουμε υποστήριξη και γι’ αυτές τις υπηρεσίες. Mόνο για το digital presence, παρέχουμε: Digital Marketing, διαφήμιση στο Google, Facebook, Instagram, SEO, SEM κλπ. Μπορούμε να αναπτύξουμε με custom τρόπο το site ενός μικρομεσαίου επαγγελματία, έχουμε εργαλείο για να φτιάξεις μόνος σου το site ή το eshop σου,  υπάρχει επίσης εργαλείο που παίρνει τη Facebook σελίδα και την κάνει site με το δικό τους domain μόνο με ένα click (Click & Site). Στην ουσία, χρειάζεται αυτή η ενσυνείδητη απόφαση από την πλευρά του επιχειρηματία να το αναγνωρίσει αυτό. Θα μου πείτε η πανδημία δεν το έκανε; Το έκανε σε πολύ μεγάλο βαθμό. Θα θέλαμε και περισσότερο, υπάρχουν περιθώρια. Γι’ αυτό υπάρχουν αυτά τα εργαλεία, γι’ αυτό δημιουργούμε συμβουλευτικές ομάδες, ακριβώς για να μην το αφήσουμε εκεί που μας πήγε η πανδημία.

Σ.Χ.: Παρακολουθήσατε το πρόγραμμα επιδότησης για τη δημιουργία e-shop (e-λιανικό) και την αποτελεσματικότητά του;

Θ.Φ.: Ναι, μέσω της έρευνας που κάνουμε, είδαμε αύξηση από 17% το 2020, στο 24% το 2022. Μόλις μια στις τέσσερεις μικρομεσαίες επιχειρήσεις διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα ή φιλοξενείται σε πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου (marketplace) παρά το γεγονός ότι, κατά τη διάρκεια των πρώτων δύο ετών της πανδημίας, αυτός ήταν σχεδόν αποκλειστικά ο μοναδικός τρόπος πραγματοποίησης αγορών. Μπορεί το ποσοστό να είναι σαφώς υψηλότερο από αυτό μετά το πρώτο lockdown του 2020 (17%) και αυτό του 2019 (14%), όμως το ψηφιακό χάσμα μεταξύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων, καθώς και μεταξύ ελληνικών και ευρωπαϊκών ΜμΕ παραμένει σημαντικά μεγάλο. Γι’ αυτό και το παρακολουθούμε, τόσο αριθμητικά, όσο και ποιοτικά. Παρακολουθούμε επίσης, εάν οι ΜμΕ προχωρούν σε ψηφιακή διαφήμιση, digital marketing. Είναι σημαντικό, οι ΜμΕ που είναι η «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής οικονομίας, οι οποίες έως σήμερα είχαν στο αξιακό τους σύστημα τα φυσικά εργαλεία, να μπουν δυναμικά και στον ψηφιακό κόσμο. Συνεπώς, πρέπει να προχωρήσουμε στην κατεύθυνση αυτή και να βελτιώσουμε τα προγράμματα επιδότησης και στήριξης που παρέχονται όσο περισσότερο μπορούμε.

Σ.Χ.: Με ποιους άλλους τρόπους συμβάλλει η COSMOTE στην εξωστρέφεια των ΜμΕ, ώστε να στέκονται ισάξια στην εγχώρια και διεθνή αγορά;

Θ.Φ.: Εμείς, ως Όμιλος ΟΤΕ, είμαστε ο μεγαλύτερος επενδυτής σε νέες τεχνολογίες και υποδομές στην Ελλάδα. Υλοποιούμε ένα πρόγραμμα επενδύσεων, αξίας άνω των 3 δισ. ευρώ έως το 2027, με στόχο να φτάσουμε την υποδομή Fiber To the Home για εγγυημένες υπερ-υψηλές ταχύτητες στα 2/3 των σπιτιών και επιχειρήσεων σε όλη την Ελλάδα. H επένδυση σε FTTH είναι η μεγαλύτερη που έχει γίνει τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα σε τηλεπικοινωνιακές υποδομές. Η COSMOTE στέκεται πάντα στο πλευρό των επιχειρήσεων με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, όπως είναι το πρόσφατο λανσάρισμα των ασύλληπτων ταχυτήτων 1Gbps, και την προώθηση της καινοτομίας. Στόχος είναι, έως το τέλος της χρονιάς, οι οπτικές ίνες να έχουν φτάσει σχεδόν σε 1 εκατομμύριο σπίτια κι επιχειρήσεις. Επιπλέον, θα αναβαθμιστεί, έως το τέλος του 2022, η ταχύτητα ίντερνετ σε 750.000 συνδρομητές, εταιρικούς κι ιδιώτες, στους οποίους δεν έχει φθάσει ακόμα η οπτική ίνα. Παράλληλα, η επέκταση του COSMOTE 5G, του μεγαλύτερου δικτύου πέμπτης γενιάς στη χώρα, συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς στην ελληνική επικράτεια, με στόχο να φτάσει σε 80% πληθυσμιακή κάλυψη μέχρι το τέλος του 2022.

Πέραν όμως από το εκτεταμένο επενδυτικό πλάνο του Ομίλου, η COSMOTE είναι δίπλα στις ΜμΕ με δράσεις και πρωτοβουλίες, όπως το #GrowYourBusiness. Εδώ και πέντε χρόνια, η πρωτοβουλία #GrowYourBusiness έχει αγκαλιαστεί από το επιχειρηματικό κοινό σε όλη την ελληνική επικράτεια, καθώς συμβάλει στην αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των ΜμΕ στην χώρα, απαντώντας  στην πρόκληση της ενημέρωσης, εκπαίδευσης και κατάρτισης που έχουν ανάγκη οι ΜμΕ και οι εργαζόμενοί τους, ώστε να πραγματοποιήσουν με επιτυχία το ταξίδι του  ψηφιακού τους μετασχηματισμού.

Σ.Χ.: Ποιο είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα του νέου κύκλου του Grow Your Business σε επίπεδο αγοράς;

Θ.Φ.: Σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, δίνουμε όχι μόνο γνώση και κατάρτιση, αλλά και πιστοποίηση. Μέχρι στιγμής, κάναμε ενημέρωση μέσω του «Grow Your Business», ενώ ξεκινάμε μια διαδικασία που θα παρέχει το certification με τη «σφραγίδα» του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του ΟΠΑ. Αυτό το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι online και μάλιστα εντελώς δωρεάν. Αυτό καταδεικνύει τη μεγάλη ανάγκη για γνώση και κατάρτιση. Χρειάζεται δια βίου εκπαίδευση, καθώς όλα μετασχηματίζονται με ασύλληπτες ταχύτητες. Δείτε μόνο ως παράδειγμα τα social media με πιο πρόσφατο το TikTok που ήρθε σχετικά πρόσφατα κι άλλαξε  πολλά. Με τι ταχύτητα εμφανίζονται καινούργιοι τρόποι & εργαλεία προώθησης, που αλλάζουν ραγδαία το χάρτη της αγοράς. Εμείς, το 2019, πραγματοποιήσαμε την «ακτινογραφία» των ΜμΕ με την έρευνα μας και την επαναλάβαμε τις δύο επόμενες χρονιές, καταγράφοντας πώς επεκτείνονται και εξελίσσονται τα εργαλεία, όπως Teams, Zoom, Webex, εργαλεία επικοινωνίας, IoT και data analytics, digital security, Cloud, κ.ά. Σήμερα, έχουμε ένα σαφή δείκτη της ωριμότητας -κι όχι μόνο συνδεσιμότητας- των ΜμΕ, από πλευράς ψηφιακών εργαλείων. Σε κάθε περίπτωση όμως, τα ψηφιακά εργαλεία κι υπηρεσίες δεν πρέπει να τα περιμένει ο επιχειρηματίας, ως δωρεάν παροχές.

Σ.Χ.: Με τι κριτήρια επιλέγεται στο Grow your Business ένας μικρομεσαίος επιχειρηματίας; Πρέπει να είναι πελάτης COSMOTE;

Θ.Φ.: Όλοι είναι δικαιούχοι, ανεξαιρέτως. Δεν το βλέπουμε ως ευκαιρία αλίευσης πελατών. Όλος ο κύκλος του «Grow Υour Business» από το 2017 μέχρι σήμερα, βασίζεται σε αυτό, έχοντας ήδη εκπαιδεύσει χιλιάδες επαγγελματίες από διαφορετικούς κλάδους και τομείς της οικονομίας.

Χ.Σ.: Πόσο αισιόδοξος είστε για μέλλον των ΜμΕ;

Θ.Φ.: Ο μέσος όρος του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας των ΜμΕ αυξήθηκε κατά 10% τα τελευταία 2 χρόνια. Είναι μια τάση που θα εξελιχθεί ακόμη περισσότερο. Πιστεύουμε ότι κι εμείς ως Όμιλος ΟΤΕ έχουμε συμβάλει με τον τρόπο μας κι αυτό μας δίνει ώθηση και δύναμη να συνεχίσουμε. Έχουμε αποδείξει ως χώρα ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε στα δύσκολα, μέσα από μια πολυετή οικονομική κρίση και μια πρωτοφανή πανδημία. Οπότε ναι, είμαι αισιόδοξος για το μέλλον.

Share.

Comments are closed.