Πρωταγωνιστής στις συναλλαγές το κινητό – σε αυξητική πορεία οι ηλεκτρονικές αγορές

0

Σε ανάπτυξη συνεχίζουν να βρίσκονται οι ηλεκτρονικές αγορές στην Ελλάδα με το 10% αυτών φέτος να έχουν γίνει από αγοραστές που ψώνισαν online για πρώτη φορά.
Τρεις στους 10 είναι πλέον μεθοδικοί – ώριμοι online αγοραστές, παρατηρείται αύξηση των αγορών από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, αφού 6 στους 10 έκανε πάνω από το 80% των online αγορών του από τα τοπικά eshops, όταν πέρυσι ήταν 5 στους 10. Τα ψηφιακά μέσα επηρεάζουν το 1/3 των συνολικών φυσικών αγορών, γεγονός που καταδεικνύει μια πιο έντονη πολυκαναλική συμπεριφορά από τους Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι πραγματοποιούν έρευνα στο Internet και στις υπηρεσίες σύγκρισης προϊόντων – τιμών και την ίδια στιγμή το 1/6 των συνολικών online αγορών πραγματοποιείται αφού έγινε πρώτα επίσκεψη σε φυσικό κατάστημα.

online-transactions

Εννέα στους 10 online καταναλωτές έχουν καθημερινά πρόσβαση στο Internet μέσω του κινητού τους, ενώ 8 στους 10 μέσω του φορητού Η/Υ, 7 στους 10 μέσω του tablet και μόνο 6 στους 10 μέσω του σταθερού H/Y. Το κινητό εδραιώνεται ως ψηφιακό μέσο και για σημαντικές ψηφιακές συναλλαγές για τους online καταναλωτές αφού 1 στους 4 το χρησιμοποιεί καθημερινά ή συχνά για online banking, 1 στους 5 για αναζήτηση προσφορών, 1 στους 5 για χρήση mobile εφαρμογών των εταιριών και 1 στους 6 για αναζήτησή τιμών, ακόμα και αν βρίσκονται σε φυσικό κατάστημα.

Τα παραπάνω αποτελούν βασικά συμπεράσματα της ετήσια έρευνας για το ηλεκτρονικό εμπόριο: «Οι απόψεις των Ελλήνων online καταναλωτών», που πραγματοποιεί το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου & Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών υπό τον καθηγητή Γεώργιο Δουκίδη και την Δρ Κατερίνα Φραϊδάκη.

Σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα η ένταση των online αγορών αυξήθηκε κατά 5% χωρίς σημαντικές αλλαγές στις δημοφιλείς κατηγορίες προϊόντων οι οποίες παραμένουν οι ίδιες με αυτές του 2015. Στην πρώτη θέση με 84% είναι οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες (π.χ. εισιτήρια), το 70% διαμονή σε καταλύματα (π.χ. ξενοδοχεία), το 69% εξαρτήματα και περιφερειακός εξοπλισμός, το 69% εισιτήρια για εκδηλώσεις και το 62% είδη ένδυσης και υπόδησης. Η μεγαλύτερη αύξηση 10% σημειώθηκε στις παραγγελίες έτοιμου φαγητού (έχουν εμφανιστεί δυναμικές ηλεκτρονικές αγορές και καινοτόμες υπηρεσίες παράδοσης) ενώ κατά 9% αυξήθηκε η online πληρωμή λογαριασμών (λόγω capital controls αλλά και νέων υπηρεσιών πληρωμών όπως ψηφιακό πορτοφόλι), 7% η αγορά – ενοικίαση αυτοκινήτου και 6% τα είδη λιανεμπορίου (φέτος λειτούργησαν τρία νέα online σούπερ-μάρκετ με σημαντικές προσφορές και έξτρα υπηρεσίες πληροφόρησης – παράδοσης).

Όπως σημειώνεται η αύξηση γενικά των online αγορών το 2016 επαληθεύεται από το γεγονός ότι το ένα δέκατο των online αγοραστών άρχισε τις αγορές του φέτος και από την αύξηση των μεθοδικών – ώριμων Ελλήνων online αγοραστών. Επίσης το 2016 συνεχίζεται η τάση αύξησης των αγορών από τα Ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως προαναφέραμε, ωστόσο οι Έλληνες συνεχίζουν να έχουν από τα υψηλότερα ποσοστά αγορών σε όλη της Ευρώπη από eshops του εξωτερικού στο επίπεδο περίπου του 30%.

Οι τιμές και προσφορές παραμένουν οι κύριοι λόγοι που οι Έλληνες πραγματοποιούν online αγορές και την ίδια στιγμή παρότι η αντικαταβολή παραμένει ακόμη ο πιο δημοφιλής τρόπος πληρωμής με το 56% των online καταναλωτών να την προτιμά, η χρεωστική κάρτα χρησιμοποιείται πλέον συχνά από 1 στους 2 online καταναλωτές (συγκεκριμένα το 51% την χρησιμοποιεί συχνά από 44% που ήταν προ capital controls το 2014). Σημαντική είναι αντίστοιχα η μείωση της συχνής χρήσης του PayPal στο 15%. Τα παραπάνω σχετίζονται άμεσα με την αύξηση των συναλλαγών ηλεκτρονικής τραπεζικής με χαρακτηριστικό παράδειγμα την πληρωμή οφειλών προ το δημόσιο που γίνεται ψηφιακά πλέον συστηματικά από το 63% των online καταναλωτικών (σε σχέση με το 50% προ capital control).

Η τάση με τις κάρτες πιστότητας εμφανίζεται και στον ψηφιακό κόσμο με το 30% των online καταναλωτών να επιλέγουν συνήθως eshops που προσφέρουν πόντους επιβράβευσης και το 26% να τους χρησιμοποιούν πολύ συχνά. Παρ όλα αυτά αυτοί οι online καταναλωτές είναι αρκετά επιφυλακτικοί (4 στους 10 θεωρούν ότι δεν τους προσδίδουν μεγάλη αξία) έως αρνητικοί από αυτή την εμπειρία (3 στους 10 δεν τους έχουν εξαργυρώσει ποτέ).

Share.

Leave A Reply