Αν θέλαμε να αποδώσουμε σύντομα ένα χαρακτηριστικό για το φετινό MWC ο καλύτερος τρόπος θα ήταν να χρησιμοποιήσουμε το ίδιο ακρωνύμιο Mobile World Change λοιπόν και με ακόμα λιγότερες λέξεις “Mobility Everywhere”.
Δεν είναι κάποια παγκόσμια συνωμοσία, είναι απλά μια παγκόσμια τάση η οποία προκύπτει αμέσως μετά την οριστική επικράτηση των δεδομένων, έναντι της φωνής. Ουσιαστικά, φέτος συμπληρώνεται πλέον το παζλ, με το κομμάτι που του έλλειπε και δεν αυτό δεν είναι άλλο, από την επίτευξη της κρίσιμης μάζας των χρηστών οι οποίοι κατέχουν έξυπνες συσκευές. Έτσι πλέον τα τεχνολογικά όνειρα, γίνονται εμπορικές πρακτικές, οι οποίες είναι αντικείμενο, όχι ακαδημαϊκής συζήτησης, αλλά κανονικής εμπορικής διαπραγμάτευσης.
Τα προϊόντα των εργαστηρίων, είναι παραδοτέα εμπορικά προϊόντα που μάχονται για μια καλή θέση στο ράφι. Δεν υπάρχουν πολλοί που αγωνίζονται για την διαφοροποίηση. Ο αγώνας τώρα δίνεται για τη συμβατότητα, γιατί μόνο αυτή μπορεί να εντάξει τον φιλόδοξο επιχειρηματία, εφευρέτη ή integrator στο μεγάλο κινητό οικοσύστημα.
Είναι αλήθεια ότι ο όρος Mobile αρχίζει να δείχνει πλέον πεπαλαιωμένος και από του χρόνου, θα φαντάζει απλά παραδοσιακός. Η νέα ορολογία, έστω και ακόμα συγκεκαλυμμένη, είναι το “Everywhere”. Αν δεν μας πιστεύετε, δοκιμάστε να αλλάξετε το ‘m’ από τους όρους m-advertising, m-health, m-payment και m-education και ξανασκεφτείτε το.
Όλοι έχουν συνειδητοποιήσει ότι κανείς δεν μπορεί να πετύχει μόνος του το “everywhere” και άρα το επόμενο –νομοτελειακό- βήμα είναι οι συνεργασίες, (καιροσκοπικές ή στρατηγικές), οι συνέργειες (τοπικές ή διεθνείς), οι συγχωνεύσεις και οι απορροφήσεις. Ίσως κάποιος να αναρωτηθεί γιατί όλοι κόπτονται να πάνε παντού. Η απάντηση είναι απλή. Αν πετύχεις το «everywhere», πετυχαίνεις το «everyone» και αυτό είναι το ιερό Δισκοπότηρο κάθε προϊόντος ή τεχνολογίας.
Το επόμενο λογικό βήμα μετά τη δυνατότητα να φτάσεις παντού, είναι να έχεις και κάτι να προσφέρεις στον καθένα. Εκεί είναι που τη σκυτάλη παίρνει το «Everything» που δεν είναι τίποτε άλλο από το περιεχόμενο.
Συνεργασία λοιπόν. Μία από τις λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν το φετινό MWC. Στην επί δεκαετίες ενασχόλησή μας με την κινητή, ουδέποτε είδαμε να ανακοινώνονται τόσες συνεργασίες και μάλιστα μεταξύ κολοσσών, με απώτερο βέβαια σκοπό την ανάπτυξη κοινών οχημάτων για κοινά προϊόντα και κοινό πελατολόγιο. Η Σύγκρουση και η διασπορά, δεν είναι πια επιλογή και οι ώριμες εταιρίες το κατανοούν πλήρως, όντας πρόθυμες να παραχωρήσουν τμήμα από τα κέρδη τους με σκοπό να μοιραστούν το ρίσκο και τους πελάτες τους ισχυροποιώντας τη διείσδυση τους.
Ανεξάρτητα από τα νούμερα προσέλευσης στο MWC που –τουλάχιστον τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές- δεν έχουν ακόμα ανακοινωθεί, η προσωπική μας εκτίμηση είναι ότι το επίπεδο του networking ήταν πολύ υψηλό και για να χρησιμοποιήσουμε μια προσφιλή μας έκφραση. Όλοι μιλούσαν με όλους!
Everything connected. Πολλά και ηχηρά ονόματα της κινητής βιομηχανίας αναφέρθηκαν σε αυτή την έννοια με πολλές παραλλαγές. Ο Vittorio Collao, o Stephen Elop, o John Chambers, o Eric Schmidt και άλλοι, ων ουκ έτσι αριθμός, τόνισαν ότι target group μετά τους ανθρώπους, είναι οι μηχανές. Δεν μιλούν για ένα μελλοντικό φουτουριστικό οικοσύστημα, αλλά για μια πραγματικότητα, που βλέπει ήδη μπροστά της το σημείο κορεσμού. Από πέρυσι ήδη, οι ενεργές κινητές συνδέσεις είχαν ισοφαρίσει τον παγκόσμιο πληθυσμό, και φέτος 10 δισεκατομμύρια συνδέσεις παράγουν ένα δείκτη αναλογίας πληθυσμού / συνδέσεων 1,4. Ο απόλυτος κορεσμός είναι προ των πυλών. Η έξοδος από το αδιέξοδο έχει όνομα και λέγεται Μ2Μ. Ψυγεία, κουζίνες, κλιματισμός, συστήματα επιτήρησης και ασφαλείας, αισθητήρες, πιεσόμετρα, όργανα γυμναστικής, βιομετρικοί καθρέφτες, αυτόματοι πωλητές, αυτοκίνητα, φανάρια, φωτισμός, θα είναι συνδεμένα μεταξύ τους ή με κέντρα ελέγχου, για αντιδρούν, να προσαρμόζονται, να ενημερώνουν, ή να επεμβαίνουν βελτιώνοντας την καθημερινότητα. Σύντομα στα καταστήματα ηλεκτρικών, θα αγοράζουμε συσκευές με υποδοχή για κάρτα SIM ή την ένδειξη WiFi και όλοι θα είμαστε ευχαριστημένοι.
Όχι όλοι, θα συμπλήρωναν αυτά και ακόμα περισσότερα στελέχη της αγοράς κινητής. Γιατί όσα αναφέραμε ως τώρα, είναι κτήμα ή κοντινή πραγματικότητα της μεσαίας και ανώτερης τάξης του παγκόσμιου πληθυσμού, που ανέρχεται περίπου στα 2 δισεκατομμύρια. Αλλά 5 δισεκατομμύρια περιμένουν και αυτοί το δικό τους μερίδιο στην παγκόσμια επι-κοινωνία. Το ζητούμενο σε αυτό το MWC ήταν κάτι παραπάνω από επείγον να απαντηθεί. Το πρόβλημα είναι, ότι η έννοια του πληθυσμού με την έννοια των πελατών, δεν είναι ταυτόσημες, διότι πελάτης είναι αυτός που μπορεί να πληρώσει για τις παρεχόμενες υπηρεσίες, κάτι που δεν είναι από τα δυνατά σημεία του εν λόγω πληθυσμού. Έτσι ο Eric Schmidt σε μια ιεραποστολική ομιλία του, ανέπτυξε το όραμά του για τη συμμετοχή των λαών στην παγκόσμια διασυνδεμένη κοινότητα και τα αγαθά που προκύπτουν από αυτήν, προφανώς προσβλέποντας ότι οι παραινέσεις του θα πείσουν εθνικές κυβερνήσεις να γίνουν πελάτες και μακροπρόθεσμους επενδυτές να αναπτύξουν τις σχετικές υποδομές.
m-payment, είναι η κυρίαρχη λέξη που δεν χρειάζεται και πολλές συστάσεις και φυσικά αναφέρθηκε πολλές φορές και σε πολλές παραλλαγές στη διάρκεια του φετινού MWC. Το βαρύ πυροβολικό για την διάδοση του είναι το NFC η αλλιώς Tap to pay. Μεγάλα ονόματα και ισχυρές συνεργασίες, όπως Vodafone-Visa, Telefonica-Mastercard και άλλες, έδωσαν το στίγμα για το πόσο μεγάλη βαρύτητα έχει ο παράγοντας αυτός για το οικοσύστημα.
Η απεξάρτηση από το φυσικό χρήμα, ενέχει τόσο αγκυλώσεις νοοτροπίας, όσο και ανοχές ψυχολογίας. Θα μπορούσαμε να κάνουμε ολόκληρη ψυχολογική ανάλυση αναλύοντας το υποσυνείδητο μήνυμα «Άγγιξε το κινητό σου εδώ και αυτό που βλέπεις στη βιτρίνα θα γίνει δικό σου» αλλά το αφήνουμε καλύτερα για τους πιο ειδικούς της κοινωνικής ψυχολογίας. Εμείς στο μόνο που θα σταθούμε είναι ότι ο αγώνας για καύσιμο στην παγκόσμια μηχανή αξιών που –ας μη γελιόμαστε- είμαστε όλοι μέρος, δεν σταματάει ποτέ. Άλλωστε για όλα ισχύει ο διαχωρισμός μεταξύ χρήσης και κατάχρησης.
Εν προκειμένω, πέρα από οτιδήποτε άλλο, αξίζει να αναφέρουμε ότι περίπου 1 τρισεκατομμύριο ευρώ το χρόνο, αναμένεται να δρομολογηθεί μέσω NFC συναλλαγών μέχρι το 2020.
Τα social networks είναι και αυτά περιεχόμενο. Αυτό είναι το μήνυμα που κόμισε το Facebook προς τους παρόχους, τείνοντάς τους χείρα συνεργασίας. Για να λέμε την αλήθεια, το facebook είναι το ιδανικό όχημα για την διάδοση των smartphones σε όλο το ηλικιακό φάσμα. Πρώτα από όλα προσφέρει περιεχόμενο, κάτι που οι πάροχοι δεν έχουν. Δεύτερον, από τεχνικής απόψεως, δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητικό σε πόρους δικτύου αφού σε light version μπορεί να λειτουργήσει ακόμα και κάτω από δίκτυο GPRS. Τρίτον, το περιεχόμενο παράγεται από τους ίδιους τους χρήστες και είναι αυτοσυντηρούμενο. Και τέταρτον, όπως οποιοδήποτε σημείο συγκέντρωσης πληθυσμού –έστω και virtual- γίνεται σημείο συγκέντρωσης διαφήμισης.
Όλα όσα παίζονται στο ευρύτερο ή στενότερο οικοσύστημα, περνάνε μέσα από το cloud, που για τις ανάγκες της λεκτικής διαφοροποίησης θα το συναντήσετε και ως mobile cloud. Αυτός είναι και ο λόγος που γίγαντες της πληροφορικής, έδωσαν ηχηρό παρών σε αυτή την Παγκόσμια συνάθροιση.
Οι ανάγκες για δεδομένα είναι τεράστιες κυρίως λόγω της αύξησης των
Smartphones τα οποία αυξάνονται συνεχώς σε δημοτικότητα και χρήση. Όπως προκύπτει από τις αυξήσεις στις απαιτήσεις κίνησης δεδομένων πέρυσι, ο μέσος όρος χρήσης smartphones σχεδόν τριπλασιάστηκε, από τα 55 ΜΒ το μήνα σε 150ΜΒ το μήνα. Φέτος, πάνω από 100 εκατομμύρια χρήστες smartphones, εκτιμάται ότι χρησιμοποιούν πάνω από 1 GB δεδομένων ο καθένας το μήνα, ενώ μέχρι το 2016 η μηνιαία παγκόσμια διακίνηση δεδομένων smartphones θα ξεπεράσει 10 exabytes τον μήνα, με το μέσο όρο smartphone να παράγει 2,6 GB το μήνα.
Τέλος πέρα από τα τεχνολογικά, τόσο στο προσκήνιο όσο και στο παρασκήνιο του MWC παίχτηκε το σχετικό μπρα ντε φερ μεταξύ παρόχων και ρυθμιστικής αρχών. Την πρώτη μέρα του συνεδρίου, ένας άτυπος συνασπισμός μεταξύ Vodafone, Telecom Italia και AT&T, έστειλε συνδυασμένα πυρά εναντίον των ρυθμιστών, λέγοντας ότι οι ρυθμίσεις και οι υπερβολικές χρεώσεις για το φάσμα, λειτουργούν ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη όχι μόνο της κινητής, αλλά και κατ’επέκταση των εθνικών οικονομιών. Η απάντηση ήρθε την επόμενη μέρα δια στόματος της Επίτροπου Kroes, με έντονο ύφος αντέτεινε ότι οι τιμές του roaming είναι απαράδεκτα υψηλές και τα δίκτυα «δεν δικαιούνται δια να ομιλούν» περί άδικων ρυθμίσεων. Χαρακτηριστικά δήλωσε :«Ξέρω ότι το 40% των πελατών κινητών επικοινωνιών είναι ανήσυχοι σχετικά με τη χρήση υπηρεσιών δεδομένων στο εξωτερικό, Επειδή, με τις ευρωπαϊκές τιμές περιαγωγής που εξακολουθούν να είναι τόσο υψηλά, φοβούνται ότι θα αντιμετωπίσουν μια δυσάρεστη έκπληξη όταν ανοίξουν το λογαριασμό τους».
Τα λεγόμενα της κας. Κροες ήρθε να επιβεβαιώσει η Syniverse, η οποία ερευνά τα θέματα περιαγωγής σε πάνω από 700 δίκτυα παγκοσμίως, τονίζοντας ότι από τα 75 εκατομμύρια ανθρώπους που ταξιδεύουν τουλάχιστον μία φορά το μήνα, περίπου το 70% δεν χρησιμοποιούν ποτέ την υπηρεσία δεδομένων, ενώ το 50% δεν πραγματοποιούν ούτε καν κλήσεις.
Παρομοίως η εταιρεία αναλύσεων Greenwich Consulting εκτιμά ότι ο τζίρος από την περιαγωγή δεδομένων που αποφεύγουν τελικά να κάνουν οι καταναλωτές ανέρχονται μόνο στην Ευρώπη σε 1,5 δισ. ευρώ ποσό που τελικά χάνουν εξ’ολοκλήρου οι πάροχοι.
Στην διαμάχη πήρε θέση και η ίδια η ITU που δια του προέδρου της ξεκαθάρισε ότι κακώς οι πάροχοι διαμαρτύρονται στους ρυθμίσεις για τις τιμές του φάσματος αφού αυτές καθορίζονται από δημοπρασίες που –κακώς κατά την άποψη της ITU- διενεργούνται από τις κυβερνήσεις. Την τρίτη μέρα κατά τας γραφάς, στο παιχνίδι μπήκαν οι κυβερνήσεις και μέσω απόφασης του ευρωκοινοβουλίου, κατέβασαν τις ανώτατες τιμές στο roaming εντός ΕΕ και ο αγώνας έλαβε τέλος.