«Δια χειρός» INASCO HELLAS το μοντέλο του διαστημικού οχήματος για την αποστολή της ESA στον Δία

0

Η ελληνική εταιρεία Αεροδιαστημικής, INASCO HELLAS, διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην ευρωπαϊκή διαστημική αποστολή JUICE (Jupiter Ιcy Moon Explorer) με προορισμό τον Δία, την πρώτη μεγάλου μεγέθους (M-Class) της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας (ESA – European Space Agency) στο πρόγραμμα Cosmic Vision 2015 – 2025.

Ανέλαβε και ολοκλήρωσε τον σχεδιασμό και την κατασκευή του μηχανικού μοντέλου του διαστημικού οχήματος JUICE (Spacecraft Engineering Model Structure-SEMS), δηλαδή το ακριβές αντίγραφο (κλίμακα 1:1) του τελικού διαστημικού οχήματος (Flight Model) που θα σταλεί στο Δία. Στο πλαίσιο της αποστολής JUICE, η ελληνική εταιρία είναι επίσης υπεύθυνη για τον σχεδιασμό και την κατασκευή όλων των απαραίτητων διατάξεων μηχανικής υποστήριξης εδάφους (Μechanical Ground Support Equipment-MGSE), όπως τον μηχανισμό ανύψωσης και τον μηχανισμό περιστροφής του SEMS, καθώς και για το ειδικό container μεταφοράς του.

Το μηχανικό μοντέλο (SEMS), αποτελεί το πρώτο βήμα προκειμένου να εκτελεστούν και να πιστοποιηθούν σε αυτό όλες οι διαδικασίες συναρμολόγησης των καλωδιώσεων και των επιστημονικών οργάνων του διαστημικού οχήματος, καθώς και να πραγματοποιηθούν οι δοκιμές λειτουργικότητας και ηλεκτρομαγνητικής συμβατότητας των οργάνων, πριν συναρμολογηθούν στο τελικό όχημα που θα σταλεί στον Δία.

Η INASCO HELLAS ανέλαβε το προαναφερόμενο έργο από την AIRBUS, έπειτα από πανευρωπαϊκό διαγωνισμό που διήρκεσε περίπου δύο χρόνια.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της AIRBUS που είναι ο κύριος ανάδοχος του Διαστημικού Προγράμματος της ESA, JUICE, το διαστημικό όχημα θα απογειωθεί το 2022, από το Κουρού της Γαλλικής Γουιάνας, με τον εκτοξευτήρα Arianne 5 και θα φτάσει στον Δία το 2029.

Κατά τη διάρκεια των 7,5 ετών ταξιδιού του το JUICE θα κάνει 5 περάσματα (fly-by’s), διαδοχικά από την Γη, την Αφροδίτη και τον Άρη (Γη – Αφροδίτη – Γη – Άρης – Γη), ώστε να αποκτήσει την αναγκαία ταχύτητα για τη μεταφορά του στον πλανήτη Δία. Αφού φτάσει στον προορισμό του θα παραμείνει στο σύστημα του Δία για 3,5 χρόνια, με σκοπό να κάνει αναλυτικές παρατηρήσεις και μελέτες, επικεντρώνοντας στους τρεις δορυφόρους του, τον Γανυμήδη, την Ευρώπη και την Καλλιστώ, ερευνώντας τη δυνατότητα που έχουν να φιλοξενήσουν ζωή. Το διαστημικό σκάφος θα εισέλθει σε τροχιά γύρω από τον Γανυμήδη το 2032, θα παραμείνει σε κυκλική τροχιά σε ύψος 500 χλμ. και θα ολοκληρώσει την αποστολή του το 2033.

Η INASCO παρέδωσε το μηχανικό μοντέλο SEMS, στις αρχές του Αυγούστου του 2018, στις ειδικές εγκαταστάσεις συναρμολόγησης και ολοκλήρωσης διαστημικών οχημάτων της AIRBUS, στο Astrolabe, στην Τουλούζη της Γαλλίας και το εξειδικευμένο προσωπικό της AIRBUS, έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες συναρμολόγησης και δοκιμών.

Οι επικεφαλής του Design και του Manufacturing τμήματος της INASCO HELLAS που διαχειρίστηκαν το απαιτητικό πρόγραμμα JUICE SEMS, είναι ο Δρ. Χρήστος Κοιμτζόγλου, Managing Director της εταιρείας και Technical Project Manager του έργου και o Θανάσης Γαλάνης, Senior Design and Manufacturing Expert. Το υλοποίησαν σε στενή συνεργασία με αριθμό εκπαιδευμένων μηχανικών και σχεδιαστών της εταιρίας. Επίσης ανατέθηκε υπεργολαβικά στην εταιρία FEAC ENGINEERING, το έργο της ανάλυσης του hardware που σχεδίασε η INASCO HELLAS, ενώ έγινε χρήση πρώτων υλών και ενδιαμέσων προϊόντων από τοπικούς προμηθευτές.

Όπως εξηγεί αναλυτικότερα ο Δρ. Χρήστος Κυριαζόγλου, Chief Business Development Officer της εταιρείας, οποιαδήποτε συναρμογή ή ολοκλήρωση ενός επιμέρους εξαρτήματος ή μηχανικής διεπαφής ή υποκατασκευή ή ολοκλήρωση των καλωδιώσεων (wiring harnesses) ή οποιαδήποτε λειτουργική πιστοποίηση χρειαστεί να γίνει στο Flight Model της αποστολής στο Δία, προηγουμένως θα δοκιμαστεί στο μηχανικό μοντέλο εδάφους της INASCO HELLAS. Αφού πρώτα η κάθε διαδικασία κριθεί πετυχημένη και πλήρως λειτουργική χωρίς κάποια αρνητική επίπτωση στα άλλα μέρη του διαστημικού οχήματος, τότε και μόνο τότε εφαρμόζεται στο τελικό μοντέλο πτήσης (Flight Model-FM). Όταν όλες αυτές οι διαδικασίες ολοκληρωθούν και πιστοποιηθούν στο Flight Model, το διαστημικό όχημα προετοιμάζεται για μεταφορά και τοποθέτηση πάνω στον διαστημικό εκτοξευτήρα και ξεκινάει το ταξίδι του προς τον Δία.

Το μηχανικό μοντέλο SEMS, είναι λοιπόν, το πρώτο μεγάλο και κρίσιμο παραδοτέο της διαστημικής αποστολής JUICE, που ουσιαστικά μειώνει σημαντικά, μέσω των εκτεταμένων δοκιμών που έχουν υλοποιηθεί, το ρίσκο μίας πιθανής αποτυχίας της αποστολής μετά την φάση της εκτόξευσης.

Στον διεθνή χώρο της Αεροδιαστημικής και των προηγμένων Συνθέτων Υλικών η INASCO HELLAS δραστηριοποιείται περίπου 28 χρόνια. Είναι μια μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση εξαιρετικά υψηλής τεχνολογίας, που τα τελευταία 5 χρόνια εμφάνισε ένα μέσο κύκλο εργασιών της τάξεως 1 με 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ απασχολούσε κατά μέσο όρο 10-15 μηχανικούς, επιστήμονες και τεχνικό προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης και κατάρτισης.

Πρόκειται για εταιρεία 100% εξωστρεφή, μία καθαρά εξαγωγική επιχείρηση, με αριθμό τεχνολογικών και επιχειρηματικών διακρίσεων και βραβείων, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Σχεδιάζει, αναπτύσσει, κατασκευάζει, συναρμολογεί, ολοκληρώνει και πιστοποιεί, πρωτότυπα δομικά μέρη και μηχανισμούς από προηγμένα σύνθετα υλικά με ανθρακονήματα, αλουμίνιο και άλλα μεταλλικά κράματα, για βιομηχανικά συγκροτήματα με ηγετική θέση στην παγκόσμια αγορά της Αεροδιαστημικής όπως: AIRBUS Group, Bombardier, Safran-Snecma, Dassault Aviation, Leonardo (πρώην Alenia-Aeronautica), Rolls-Royce, Premium Aerotec, Momentive.

Ενδεικτικά έχει σχεδιάσει, κατασκευάσει και παραδώσει πρωτότυπες καινοτόμες διατάξεις για τμήματα πτερύγων όπως δοκίδες (ribs) ή ακροπτερύγια (winglets), ή τμήματα κινητήρων και προηγμένα ακροφύσια επόμενης γενιάς κινητήρων, όπως πτερύγια καθοδήγησης της ροή του αέρα στο κινητήρα (outer-guide-vanes) ή απολήξεις (nozzles) για υπερηχητικές πτήσεις.

Στον εξειδικευμένο χώρο του διαστήματος, της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας (ESA – European Space Agency) και των απαιτητικών Διαστημικών Αποστολών εισήλθε πριν περίπου 7 χρόνια, βασιζόμενη στην τεχνογνωσία που ανέπτυξε όλα αυτά τα χρόνια στο τομέα των Αεροσκαφών και των προηγμένων Συνθέτων Υλικών.

Share.

Comments are closed.