Καθημερινά αντιμετωπίζουμε όλοι ένα μεγάλο όγκο δημοσιεύσεων στα social media, που αυτοδιαφημίζονται ως ειδήσεις, αλλά μοιάζουν συντεταγμένα από ανθρώπους με… καπέλα από αλουμινόχαρτο! Δυστυχώς η παραπληροφόρηση καλά κρατεί στο web 2.0 και έτσι οι μεγάλοι παίκτες αποφάσισαν να εφαρμόσουν πιο σκληρή άμυνα.

facebook-twitter-instagram

Το Facebook και το Twitter είναι πλέον μέλη μίας συμμαχίας, αποτελούμενη από 30 κοινωνικά και ειδησεογραφικά μέσα, με στόχο να βελτιώσουν την ποιότητα της πληροφόρησης στο internet. Η First Draft Coalition, όπως ονομάζεται, έχει ξεκινήσει την πορεία της από τον Ιούνιο του 2015, με τη στήριξη της Google. Επίσημος στόχος της, η δημιουργία ενός εθελοντικού κώδικα πρακτικής, σύμφωνα με τον οποίο θα προωθείται η ορθή ειδησεογραφία στα social media, παράλληλα με τη λειτουργία μίας πλατφόρμας όπου οι χρήστες θα μπορούν να επαληθεύουν νέα αμφίβολης εγκυρότητας. Από την πλευρά των ΜΜΕ, στη συμμαχία ανήκουν -μεταξύ άλλων- το CNN, η Washington Post και η New York Times. Το Facebook και το Twitter έχουν δεχτεί συχνά κριτική για την ανεξέλεγκτη δημοσίευση ψευδών ειδήσεων από τους χρήστες τους, οπότε ήταν μάλλον αναμενόμενη η συμμετοχή τους.

Λάθη όμως γίνονται και από τα ίδια τα social media, με τελευταίο παράδειγμα αυτό του Facebook. Θυμίζουμε ότι το εν λόγω μέσο αφαίρεσε ένα post του βραβευμένου με πούλιτζερ Νορβηγού φωτογράφου Nick Ut, με την ιστορική φωτογραφία του ίδιου από το 1972. Η επίμαχη photo δείχνει τη Phan Thị Kim Phuc, ένα μικρό κορίτσι στο Βιετνάμ να τρέχει γυμνή στο δρόμο για να ξεφύγει από μία έκρηξη ναπάλμ. Ο αλγόριθμος του Facebook θεώρησε ότι πρόκειται για παιδική πορνογραφία, και μάλλον εκτέλεσε κάποιες αυτοματοποιημένες διαδικασίες διαγραφής και προειδοποίησης. Αυτό προκάλεσε τις αντιδράσεις της Νορβηγού πρωθυπουργού, η οποία ανάρτησε τη φωτογραφία και στο δικό της λογαριασμό. Μετά από την κατηγορία της ίδιας ότι το Facebook εφαρμόζει λογοκρισία, το κοινωνικό μέσο έβαλε τη φωτογραφία στη «λευκή λίστα» του και επέτρεψε ξανά τη δημοσίευση της. Η COO του Facebook τόνισε τη δυσκολία ελέγχου των πολυάριθμων posts καθημερινά, παραδέχτηκε το λάθος, και είπε ότι το Facebook έμαθε από αυτή την υπόθεση, ώστε να βελτιώσει τα φίλτρα του.

Ενεργή συμμετοχή έχουμε όμως και από το Instagram, ξεκινώντας τη διάθεση ενός εργαλείου που επιτρέπει πλέον στους χρήστες να ελέγχουν τα σχόλια που δημοσιεύονται στα posts τους. Αυτό γίνεται με τον κάθε χρήστη να δημιουργεί τη δική του «μαύρη λίστα» η οποία περιέχει τις λέξεις που εκείνος θεωρεί προσβλητικές. Τα σχόλια που περιέχουν οποιαδήποτε από αυτές τις λέξεις θα σημειώνονται αυτόματα ως κρυμμένα, ώστε ο ίδιος ο χρήστης να τα εγκρίνει ή να τα απορρίψει. Αυτό θεωρούμε ότι είναι γενικά καλή πρακτική, αφού ο καθένας μπορεί να θίγεται από διαφορετικά θέματα. Σε κάθε περίπτωση βλέπουμε ότι τα social media ωριμάζουν, καταβάλλοντας ειλικρινή προσπάθεια να βελτιώσουν την εμπειρία όλων των netizens.